Συμβαίνουν και αλλού
Ένας πόλεμος σε εξέλιξη στο 70ό Φεστιβάλ Καννών!
Αφορμή για τον πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα είναι το γεγονός, ότι έγιναν δεκτές στο διαγωνιστικό μέρος 2 ταινίες οι οποίες δεν προορίζονται για τις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά θα προβληθούν κατευθείαν και αποκλειστικά στην αμερικανικών συμφερόντων συνδρομητική διαδικτυακή πλατφόρμα προβολής ταινιών και σειρών Netflix του οποίου αποτελούν και παραγωγές. Πρόκειται για τις ταινίες «Okja» του Μπον Τζουνγκ-χο και «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπόμπακ. Και εντείνεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι στις Κάννες προβάλλονται φέτος και επεισόδια τηλεοπτικών σειρών όπως το «Twin Peaks». Το διαδικτυακό κανάλι Netflix είναι διαθέσιμο και στην χώρα μας, αλλά δεν έχει ακόμα μεγάλη απήχηση κυρίως λόγω του ότι οι καλύτερες από τις σειρές που αποτελούν τον κύριο όγκο των προβολών του, έχουν αυτή τη στιγμή συμβόλαια με άλλους συνδρομητικούς παρόχους όπως το COSMOTE TV και η NOVA. Σε αυτό τον πόλεμο από τη μια πλευρά βρίσκονται οι υποστηρικτές της ποιότητας, αυτοί που επιμένουν ότι οι ταινίες πρέπει να προβάλλονται στην μεγάλη οθόνη, μιλάνε για αυτό-ακύρωση ενός ήδη γερασμένου Φεστιβάλ και μετατροπή του σε τηλεαγορά. Από την άλλη οι υποστηρικτές της εμπορικότητας, αυτοί που θεωρούν ότι μπορούν να συμμετάσχουν και τα τηλεοπτικά δίκτυα. Κατά τη γνώμη μας δεν διακυβεύονται μόνον οικονομικά συμφέροντα. Μπορεί αυτά να φαίνεται σήμερα ότι βαραίνουν περισσότερο, αλλά η ουσία είναι ότι γίνεται και στο χώρο της τέχνης ή καλύτερα κυρίως στο χώρο της τέχνης μεγάλη προσπάθεια να σταματήσει οτιδήποτε συλλογικό και ομαδικό. Για αυτούς που θέλουν τους λαούς αδύναμους και στη γωνία οι ομαδικές συναθροίσεις ακόμα και όταν πρόκειται για «αθώα» πράγματα όπως το να βλέπουν πολλοί άνθρωποι μαζί μια ταινία, να συνευρίσκονται και να συνυπάρχουν, να βιώνουν κοινά αισθήματα και αντιδράσεις, εν ολίγοις οτιδήποτε ενδυναμώνει τη συνοχή του κοινωνικού ιστού πρέπει να περιοριστεί στο ελάχιστο και αν είναι δυνατόν να βυθιστεί στην ανυπαρξία. Πιο συγκεκριμένα από τη μια βρίσκεται η ένωση αιθουσαρχών της Γαλλίας που διαμαρτύρεται έντονα λέγοντας πως οι ταινίες αυτές «δεν είναι σινεμά» αφού δεν θα προβληθούν στις αίθουσες και πως δεν έχουν θέση σε ένα φεστιβάλ «σινεμά». Μαζί τους και ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Πέδρο Αλμαδοβάρ που δηλώνει: «Οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι ένας νέος τρόπος να προσφέρονται λέξεις και εικόνες που, αυτές οι ίδιες, μάς εμπλουτίζουν. Αλλά αυτές οι πλατφόρμες δεν θα πρέπει ν' αντικαταστήσουν τις υπάρχουσες φόρμες, όπως είναι οι κινηματογραφικές αίθουσες. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει ν' αλλάξουν την προσφορά προς τους θεατές. Η μοναδική λύση, νομίζω, είναι οι νέες πλατφόρμες να δεχτούν και να υπακούσουν τους υπάρχοντες κανόνες που ήδη υιοθετούν και σέβονται τα υπόλοιπα δίκτυα. Προσωπικά δεν βλέπω τον Χρυσό Φοίνικα ως ένα βραβείο που δίνεται σε μια ταινία, αν αυτή δεν προβάλλεται στη μεγάλη οθόνη. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν είμαι ανοιχτός στο να απολαύσω τις νέες τεχνολογίες και νέες δυνατότητες, αλλά όσο ζω θα πολεμάω για την ικανότητα ύπνωσης του θεατή από τη μεγάλη οθόνη. Πιστεύω πως η οθόνη όπου βλέπεις μια ταινία πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την καρέκλα όπου κάθεσαι κι ότι πρέπει να αισθάνεσαι μικρός μπροστά στις εικόνες που βρίσκονται εδώ για να σε παγιδεύσουν». Πολλοί βέβαια κατηγόρησαν τον μεγάλο αυτό σκηνοθέτη για αντιδημοκρατική και άγαρμπη συμπεριφορά αφού με αυτό τον τρόπο προκαταλαμβάνει της αποφάσεις της επιτροπής και κυρίως αποκλείει από τα βραβεία τις δύο παραπάνω ταινίες. Από την άλλη ανάμεσα στους υποστηρικτές της εμπορικότητας βρίσκεται ο αμερικανός ηθοποιός Γουίλ Σμιθ που δηλώνει (λίγο πριν την πρεμιέρα της ταινίας του, «Bright», στην πλατφόρμα): «Το Netflix έχει υπάρξει μόνο ένας εκπληκτικός ευεργέτης -ο κόσμος βλέπει ταινίες που διαφορετικά δεν θα έβλεπε καν. Έδωσε στα παιδιά μου μια ευρύτερη αντίληψη του παγκόσμιου κινηματογράφου». Στη χθεσινή μάχη αυτού του μεγάλου πολέμου, που προφανώς δεν θα τελειώσει με τη λήξη του φεστιβάλ Καννών, νικητές ήταν οι υποστηριχτές της ποιότητας οι οποίοι επέλεξαν μια όχι «ποιοτική» συμπεριφορά, αλλά κλασσική και συνήθη για τα καλλιτεχνικά Φεστιβάλ αυτή του γιουχαρίσματος και των σφυριγμάτων. Έτσι οι θεατές διέκοψαν άρον-άρον την προβολή της ταινίας «Okja», μέσα στα πρώτα πέντε λεπτά από την έναρξη της. Σημειωτέον ότι η εν λόγω ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν, οι Τίλντα Σουίντον και Τζέικ Τζίλεναλ, αποτελεί εκτός από δημιουργία του Netflix και μία από τις πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς. M.Π.
Μαρία Μ.
Πάρτε έναν Ορισμό Καλύτερο: ΠΟΙΟΤΗΤΑ = ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. (δυστυχώς ο ακαδημαικός αμερικανικής μόρφωσης και γαλλικής σε διδακτορικά που ξέπεσε να διδάσκει στην ΑΣΚΤ... είχε δίκιο).