Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
14/11/2019

Διαβάζουν και γιατί οι γυναίκες αναγνώστριες, γυναίκες συγγραφείς;

Μια ζωηρή, αυθόρμητη και ενδιαφέρουσα συζήτηση στο στέκι της ΔΡΑΣΗΣ

Είκοσι γυναίκες,και δύο συγγραφείς συναντήθηκαν την Τρίτη το απόγευμα στο στέκι της Δράσης και συζήτησαν χαλαρά, φιλικά και ειλικρινά για τη σχέση της γυναίκας με τη σύγχρονη κυρίως ελληνική λογοτεχνία, ως συγγραφέα και ως αναγνώστρια.

Στη σύντομη εισαγωγή της στο θέμα η Σωτηρούλα Καλιοντζοπούλου, συγγραφέας παιδικών βιβλίων, επιμελήτρια εκδόσεων και υπεύθυνη της Δωρεάν Δανειστικής Βιβλιοθήκης της Δράσης, εξέφρασε αρχικά την αντίθεση της στις όποιες διακρίσεις που αφορούν το φύλο των συγγραφέων, στους διαχωρισμούς των αναγνωστών σε πρώτης και δεύτερης κατηγορίας καθώς και στην κατηγοριοποίηση των βιβλίων σε χρήσιμα και άχρηστα, ποιοτικά ή σκουπίδια. Η χρόνια ενασχόληση της με το βιβλίο, από διάφορες θέσεις, της έχει δημιουργήσει την πεποίθηση ότι ακόμα και η ροζ λογοτεχνία των Άρλεκιν μπορεί να λειτουργήσει ως αφορμή για αναζήτηση γνώσεων. Κατά την άποψη της σημασία έχει να διαβάζει κάθε άνθρωπος, άντρας ή γυναίκα, γιατί αν διαβάζει κάποιος σίγουρα θα έρθει η στιγμή που θα αναζητήσει την αναγνωστική ευχαρίστηση σε κάτι περισσότερο από αυτό που τον κάνει να ξεχνιέται και να ξεφεύγει από τις έγνοιες της καθημερινότητας.
Καταλήγοντας δε έθεσε τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να εκφράσουν άποψη οι γυναίκες που συμμετείχαν:

• Πού οφείλεται η γυναικεία συγγραφική έξαρση;
• Γιατί οι συγγραφείς της τελευταίας εικοσαετίας γράφουν, κατά κανόνα, ένα βιβλίο το χρόνο, και μάλιστα ογκώδες, ενώ η συγγραφική παραγωγή μιας ολόκληρης ζωής των παλιότερων δημιουργών δεν ξεπερνούσε τους 10-15 τίτλους;
• Είναι οι αναγνώστριες των best sellers απλά και μόνον θύματα των καλών τμημάτων μάρκετινγκ των εκδοτικών οίκων ή τους καλύπτει η θεματολογία και κάποιες άλλες ανάγκες;
• Έχουν ποτέ οι «κουλτουριάρες» μπει στον κόπο να διαβάσουν ένα βιβλίο των συγγραφέων που σνομπάρουν;
• Γιατί η «πελατεία» της δανειστικής βιβλιοθήκης της Δράσης αποτελείται κυρίως από γυναίκες, ανεξάρτητα από το είδος των βιβλίων που δανείζονται;

Τα παραπάνω ερωτήματα προκάλεσαν μια ζωηρότατη συζήτηση την οποία συντόνισε η Τασία Βάκουλη, από τη Λέσχη Ανάγνωσης του Δήμου Βριλησσίων. Οι ομιλήτριες ανέφεραν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι πολλές από τις γυναίκες συγγραφείς που εμφανίστηκαν μαζικά την τελευταία εικοσαετία από τη μια είναι κατά κανόνα απαξιωμένες στη συνείδηση των «ποιοτικών» αναγνωστριών, από την άλλη παράγουν έργα εμπορικά που είναι στην κορυφή των best sellers, τυπώνονται και ανατυπώνονται σε δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα, αγοράζονται και διαβάζονται από εκατομμύρια αναγνώστες. Μάλιστα, κάποιες από τις γυναίκες συγγραφείς αποτελούν το μήλο της έριδος ανάμεσα σε εκδότες. Η ίδια η λειτουργία της βιβλιοθήκης της Δράσης καταδεικνύει ότι βιβλία δανείζονται κυρίως γυναίκες, συχνά με προτίμηση σε αυτές τις Ελληνίδες συγγραφείς. Ακόμα και οι προσφορές προς τη βιβλιοθήκη αφορούν βιβλία (και μάλιστα σε δύο, τρία ή περισσότερα αντίτυπα) συγγραφέων όπως η Χρυσηίς Δημουλίδου, η Λένα Μαντά, η Πασχαλία Τραυλού ενώ, αντίθετα, σπανίζουν βιβλία της Λίλης Ζωγράφου ή της Διδώς Σωτηρίου και απουσιάζουν εντελώς έργα της Έρσης Σωτηροπούλου, της Ζυράννας Ζατέλη και άλλων.

Προφανώς οι λόγοι που οι γυναίκες συγγραφείς γράφουν μαζικά και οι γυναίκες αναγνώστριες διαβάζουν μαζικά γυναίκες αλλά και άντρες εμπορικούς συγγραφείς είναι πολύπλευροι και δεν μπορούν να απαντηθούν με αφορισμούς. Είναι οικονομικοί: τα βιβλία τους πουλιούνται, αποδίδουν στους εκδότες, ενίοτε στηρίζουν εκδοτικούς οίκους που διαγκωνίζονται για να αποκτήσουν ευπώλητους συγγραφείς. Είναι ψυχολογικοί και κοινωνικοί: οι γυναίκες σήμερα έχουν κάποιο περισσότερο ελεύθερο χρόνο, το βάρος όμως της δουλειάς, τη φροντίδας των παιδιών κι του σπιτιού τις σπρώχνει στην αναζήτηση ελαφρών αναγνωσμάτων, που ξεκουράζουν και δεν τους προσθέτουν έγνοιες.

Ιδιαίτερη αίσθηση στην συζήτηση προκάλεσαν οι παρεμβάσεις της συγγραφέως Αργυρώς Μαργαρίτη που τα βιβλία της «Βινσάντο, το κρασί της Λάβας», (εκδόσεις Ψυχογιός, 2014) και «Γέρση είσαι το κόκκινο στο αίμα μου» , (εκδόσεις Ψυχογιός, 2017) έχουν καταξιωθεί στη συνείδηση του αναγνωστικού κοινού. Η Αργυρώ μετέφερε στη γυναικεία συντροφιά συγκινητικές εμπειρίες από ομάδες δημιουργικής γραφής που λειτούργησε η ίδια σε σχολεία δεύτερης ευκαιρίας σε μαθήτριες από διάφορες ευπαθείς ομάδες ή μειονότητες όπως ρομά κλπ. Η ατμόσφαιρα της συνάντησης ήταν τέτοια που όλες οι παρευρισκόμενες συμφώνησαν για την ανάγκη να επαναληφθεί η δε Αργυρώ Μαργαρίτη ανέλαβε να οργανώσει συναντήσεις δημιουργικής γραφής.



readers  245


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2019 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Τάσος Λειβαδίτης
Γι' αυτό σου λέω... πρέπει να βρεις έναν άλλο τρόπο να, ξεχωρίζεις τους ανθρώπους, όχι να περιμένεις την πράξη - είναι τότε αργά.


Τα σχόλια σας...
Έρχονται μισθοφόροι στα Βριλήσσια;6/12/2019 Λεωνίδας Μάρκογλου
Φύλαξη αντλιοστασίων, μάλιστα. Το πρόβλημα δεν είναι τωρινό, υπάρχει από τότε που κατασκευάστηκαν τα αντλιοστάσια. Εγώ θα μιλήσω για την δεξαμενή στην κορυφή του λόφου των Άνω Βριλησσίων. Επί διοίκησης Ιωαννίδη κάποια «καλόπαιδα» έσπασαν τον έναν από τους δύο αεραγωγούς της δεξαμενής και έριξαν μέσα στο νερό χώματα και πέτρες, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να αδειάσει τελείως η δεξαμενή για να καθαριστεί. Και καλά αυτοί έριξαν χώμα και πέτρες, εάν κάποιος «τρελαθεί» ή θέλει να κάνει κακό μπορεί να ρίξει οτιδήποτε θελήσει και να πάμε «αδιάβαστοι» όλοι εδώ στα Άνω Βριλήσσια. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στα άλλα αντλιοστάσια, αλλά δεν ιδρώνει το αυτί κανενός. Το πρόβλημα είναι σοβαρότατο και δεν χωράνε παιχνίδια οποιουδήποτε είδους, έχει «μαλλιάσει» η γλώσσα μας ότι η δεξαμενή χρειάζεται περίφραξη άμεσα και τοποθέτηση αγκαθωτού για να μην μπορεί κανένας να πλησιάσει. Τώρα δεν ξέρω αν θα μπουν φρουροί ή κάτι άλλο, αλλά κάτι πρέπει να γίνει ΑΜΕΣΑ.
Η σπασμένη «γραμμή του δημότη» και η διοίκηση Μανιατογιάννη2/12/2019 Λεωνίδας Μάρκογλου
Θέλω να κάνω ένα σχόλιο σχετικά με το Παροχή υπηρεσίας για την βελτιστοποίηση των διαδρομών αποκομιδής των απορριμματοφόρων» 4.960€. Δηλαδή ο διευθυντής, ο προϊστάμενος και οι τρεις επόπτες τι κάνουν; Δεν μπορούν να ρυθμίσουν τα προγράμματα των απορριμματοφόρων; Αυτή είναι η δουλειά τους.Ποιός ξέρει καλύτερα από αυτούς; Ξέρουν πόσους κάδους έχει ο κάθε δρόμος και πόσα χιλιόμετρα κάνει κάθε απορριμματοφόρο για τη συλλογή τους. Ήμαρτον δηλαδή.
Τι είδαμε στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας που έρχεται στα Βριλήσσια!30/11/2019 Μπάμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος
Οργισμένα νιάτα! Χωρίς βαθιές αναλύσεις για τα αίτια, μέσα στους κλειστούς δρόμους, τα αδιέξοδα και τρομερά διλήμματα, απλώνουν τις αλήθειες τους στο πανί όπως τις βλέπουν, όπως τις αισθάνονται και μας πετούν στα μούτρα: Την τύφλα μας στην Παιδαγωγική (Ο καραγκιόζης). Την οδυνηρή, την αβάσταχτη απόφαση (Index). Την κατά παραχώρηση κατανόηση και συγχώρηση (Μίλα). Το τι μας περιμένει (Στο δωμάτιο, Το βάρος της θάλασσας). Την γελοιοποίησή μας μέσα σε έναν επί γης και ιδιαίτερα στην πατρίδα μας παράδεισο (Κλεονίκη). Την ευσπλαχνία τους (Chopper). Την νοσταλγική ουτοπία μιας πρωτόγονης ζωής (Καρτ ποστάλ από το τέλος του κόσμου). Τον ζαλισμένο έρωτα από το ορμονικό μαστίγωμα στην εφηβεία μέσα σ’ έναν κόσμο «λαμέ» (I am Mackenzie). Τις ικανότητές τους στο κατώφλι της νιότης (Ο Μάγκας). Ας θυμηθούμε εδώ και «Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν» του Ταρκόφσκι. Την αμοιβαία εξομολόγηση δύο θανάσιμων εχθρών από τον Κύπριο Ανδρέα Σιεηττάνη που ξέρει καλά το βαθύ πιστεύω ενός άρρωστου κομματιού του αγγλικού λαού να θεωρεί προέκταση της νησιωτικής του χώρας τις αποικίες βαφτισμένες κατά περίπτωση με διάφορα κίβδηλα ονόματα (Bόρειος Ιρλανδία, Ουαλία και Σκωτία στο Ηνωμένο Βασίλειο, Αυτοκυβέρνητες επικράτειες, Αυτόνομες αποικίες, Αποικίες του στέματος, Προτεκτοράτα κ.ά.) ομνύοντας όλες στον ίδιο βασιλιά ή βασίλισσα. Αυτό το κομμάτι ψήφισε σύσσωμο το Brexit. Tούτα τα λίγα για τα οργισμένα νιάτα, τους μικρομηκάδες στη Δράμα, από το μικρό μέρος της δουλειάς τους που είδαμε στις 21 και 22 Νοέμβρη 2019 στο ΤΥΠΕΤ. Που ίσως να μη μπαίνουν εύκολα στα γνωστά μας κουτάκια! Στις δεκαετίες ή πενταετίες που ακολουθούν με τις κατακλυσμιαίες αλλαγές που νομίζω ότι θα φέρουν, μάλλον είναι αδύνατο να προβλέψουμε την συμπεριφορά τους. Μεγάλη η συμπίεση και το μέλλον άδηλο. Πολύ άσχημο κόσμο τους παραδόσαμε…


Δημοτικές Εκλογές 2019


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2019 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου