Σχόλια
Σχόλιο για τη θέση της ΔΡΑΣΗΣ στο αυτοδιοικητικό νομοσχέδιο
7/3/2021

Σημεία των καιρών (zeitgeist) που ζούμε τα τελευταία χρόνια. Το τέλος της μεταπολιτευτικής συναίνεσης, η επιβολή του σοκ-και-δέους, που έφερε με τη σειρά του την αναθεώρηση του κοινωνικού συμβολαίου, την απαξίωση των θεσμών, το μούδιασμα, την απάθεια, την κοινωνική αποξένωση. Μακάρι το άρθρο να γίνει η αρχή ενός γόνιμου διαλόγου με την τοπική κοινωνία (πρόταση: μια ανοικτή διαδικτυακή συζήτηση). Επί τη ευκαιρία θυμήθηκα τα εξής, που σίγουρα αποτελούν τροφή για σκέψη: 1. Ομιλία Γιώργου Κοντογιώργου στο ΤΥΠΕΤ 24/11/19 (υπάρχει στο youtube): διαφορές μεταξύ δημοκρατίας, αντιπροσώπευσης, εκλόγιμης μοναρχίας, διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής, δημοσκοπικός δήμος, διαδικτυακή δημοκρατία. 2. «Αντιπαλεύοντας την ιδιώτευση»: κείμενο μιας συζήτησης των Καστοριάδη και Λας με τον M . Ignatieff , σε εκπομπή του BBC , με θέμα την «κουλτούρα του ναρκισσισμού» ( Cornelius Castoriadis and Christopher Lasch , “ Beating the Retreat to Private Life ”, The Listener , 27/8/1986. Η εισαγωγή ξεκινάει ως εξής: « Ίσως το πιο οδυνηρό τίμημα της νεοτερικότητας να είναι η απώλεια της κοινότητας και της γειτονιάς. Μέσα σε έναν κόσμο ξένων, μοιάζουμε να αποτραβιόμαστε όλο και περισσότερο στην οικογένεια και το σπίτι μας, στο λιμάνι μας μέσα σε έναν άκαρδο κόσμο[1]. Και παρ’ όλα αυτά, οι πιο παλιές από τις πολιτικές μας παραδόσεις μ ά ς τονίζουν ότι η αίσθηση της κοινότητας αποτελεί ανθρώπινη αναγκαιότητα, ότι δε μπορούμε πλήρως να καταστούμε ανθρώπινα όντα, αν δεν ανήκουμε ο ένας στον άλλο ως πολίτες και ως γείτονες. Δίχως μια ανάλογη δημόσια ζωή, ο εαυτός μας αρχίζει να συρρικνώνεται και να μετατρέπεται σε έναν κενό ιδιωτικό πυρήνα…»

Δημήτρης Καλαμπούκας
Σχόλιο για τη θέση της ΔΡΑΣΗΣ στο αυτοδιοικητικό νομοσχέδιο
7/3/2021

Επιτέλους! Μια απόρριψη της τυπικής λογικής. Της πρόχειρης, της άμεσης, της απλής, της φτωχής και τεμπέλικης, της ανεύθυνης,του ενός (λάικ). Αυτή είναι μια ανάλυση που χαρτηρίζεται σαν σύνθετη, ανώτερη, πολυπαραγοντική, υπεύθυνη, ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ λογική που εξετάζει τα πράγματα στη ροή τους, ενάντια στις τρικλοποδιές της κεντρικής εξουσίας - όποιας και να' ναι- στην προσπάθειά της να ακυρώσει την ψήφο του δημότη, να χειραγωγήσει, να υποτάξει την τοπική αυτοδιοίκηση. Μακάρι να γίνει τούτο κατανοητό όχι μόνο σε μία παράταξη ή στον δικό μας δήμο αλλά σε όλη την επικράτεια.

Μπάμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος
Μέρες
7/3/2021

Παιδόφιλος ο Λιόντας/ παλεύει ν' αρπάξει/ τη μέρα της νιότης,/ στης Πούλιας τη χάση/ με τ' ασήμι της νύχτας/ ακόμα ντυμένη!

Μπάμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος
Σχόλιο για τη θέση της ΔΡΑΣΗΣ στο αυτοδιοικητικό νομοσχέδιο
4/3/2021

Και εδώ θα φανεί ποιοι, πώς και κατά πόσο οι "αιρετοί" θα αγωνιστούν για να μην απαξιωθεί ακόμη περισσότερο η πολιτική και σβήσει ουσιαστικά και ολοφάνερα η δημοκρατία στην πηγή, την κοιτίδα της, την τοπική αυτοδιοίκηση! Γιατί μ' αυτόν τον συνεχώς αυξανόμενο στραγγαλισμό της από την κεντρική εξουσία,αυτό διαφαίνεται όχι στον μακρινό αλλά στον κοντινό ορίζοντα..

Μπάμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος
Μ. Θεοδωράκης για τον Αντώνη Καλογιάννη: Είναι πολύ άδικο που έφυγε πρώτος
15/2/2021

Πέρασαν,κιόλας, έξι μήνες από το ''φευγιό'' του Ρήγα μας! Θα τον θυμόμαστε ΠΑΝΤΑ με μεγάλη αγάπη. Μεγάλη απώλεια για όλους μας!

Τάκης Μάτσας

Ελευθερία και Θάνατος στην Ελληνική Επανάσταση του 1821

Διοργάνωση Διεθνούς Συνεδρίου από το Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ελευθερία και Θάνατος στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 Μικροϊστορικές προσεγγίσεις από τον αγώνα στον Ηπειρωτικό και στον ευρύτερο Βαλκανικό χώρο. Ιωάννινα - Άρτα 1-4 Ιουλίου 2021 Παραμυθιά 25 Ιουνίου 2021 Τα τελευταία δέκα, περίπου, χρόνια, στο πρόγραμμα σπουδών του Ιστορικού-Αρχαιολογικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, εισήχθησαν μια σειρά μαθημάτων για τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και την Ελληνική Επανάσταση. Από την πρώτη στιγμή τέθηκαν δύο βασικοί στόχοι: πρώτον, η διερεύνηση των ιστορικών, πολιτικών, οικονομικών και πολιτισμικών διαστάσεων του ελληνικού επαναστατικού φαινομένου, αξιοποιώντας τις σύγχρονες, διεθνείς, ιστοριογραφικές προσεγγίσεις που τοποθετούν το συγκεκριμένο γεγονός στο ευρύτερο επαναστατικό κύμα το οποίο κατακλύζει την Ευρώπη και τον κόσμο στα τέλη του 18ου και τις αρχές του 19ου αιώνα· και δεύτερον, η εξοικείωση των φοιτητών με ευρείες ερμηνείες της Ελληνικής Επανάστασης στη συγχρονία αλλά και διαχρονικά, οι οποίες επαναφέρουν τον αναστοχασμό και την κριτική σκέψη στο σημαντικό αυτό ζήτημα της νεότερης ιστορίας και οδηγούν στην απαγκίστρωση από τα στερεότυπα της σχολικής ιστορίας, της δημόσιας εθνικιστικής ρητορείας και των αποστεωμένων εορτασμών. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, το Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας εγκαινίασε συνεργασία με τον Δήμο Νικολάου Σκουφά, η οποία οδήγησε σε δύο διεθνή συνέδρια που πραγματοποιήθηκαν στις 7-9 Ιουλίου 2013 και στις 26-27 Ιουλίου 2014, αφιερωμένα διαδοχικά στον Φιλελληνισμό και την Φιλική Εταιρεία. Οι ανακοινώσεις εκδόθηκαν σε δύο τόμους με αντίστοιχη θεματολογία [Άννα Μανδυλαρά-Γιώργος Νικολάου-Λάμπρος Φλιτούρης-Νικόλαος Αναστασόπουλος (επιστημονική επιμέλεια), Φιλελληνισμός. Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα και του Έλληνες από το 1821 ως σήμερα, Δήμος Νικολάου Σκουφά/Ηρόδοτος, Αθήνα 2015 και Άννα Μανδυλαρά-Γιώργος Νικολάου, Η Φιλική Εταιρεία. Επαναστατική δράση και μυστικές εταιρείες στη Νεότερη Ευρώπη, Δήμος Νικολάου Σκουφά/Εκδόσεις Ασίνη, Αθήνα 2017]. Στα πλαίσια της συμμετοχής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, το Τμήμα ΙστορίαςΑρχαιολογίας διοργανώνει διεθνές συνέδριο με τίτλο «Ελευθερία και Θάνατος στην Ελληνική Επανάσταση του 1821. Μικροϊστορικές προσεγγίσεις από τον αγώνα στον Ηπειρωτικό και στον ευρύτερο Βαλκανικό χώρο». Εκκινώντας από ζητήματα που έχουν καταγραφεί ως «γνωστά» και στην ελληνική ιστοριογραφία όπως ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός στην Ήπειρο, το Σούλι και τα δίκτυα των Σουλιωτών, οι επιχειρήσεις στην Ήπειρο, η μάχη του Πέτα και το τάγμα των Φιλελλήνων, η μάχη της Πλάκας, η μάχη στο Κομπότι, ο Λόρδος Βύρων στον Ηπειρωτικό χώρο, οι στρατηγικές του Αλή Πασά, αλλά και τα ηπειρωτικά δίκτυα στην Μολδοβλαχία, θα διερευνηθούν πολλαπλές όψεις της ζωής και του θανάτου των επαναστατών. Η συστηματική έρευνα και η ανάδειξη νέων (ή και παλαιών) πηγών με την χρήση σύγχρονων μεθοδολογικών εργαλείων, θεωρούμε ότι μπορεί να οδηγήσει σε πρωτότυπες κι ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις, μέσα στα πλαίσια της, ήδη, πλούσιας συζήτησης και εργογραφίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Λαμβάνοντας υπόψιν τα διανοητικά εργαλεία της μικροϊστορίας και έχοντας ως κέντρο τον Ηπειρωτικό και τον ευρύτερο Βαλκανικό χώρο, ενδεικτικά αναφέρουμε μερικά από τα θέματα που θα απασχολήσουν το συνέδριο: Ζώντας με τον θάνατο: Ποιος ο αριθμός των απωλειών λόγω των εχθροπραξιών, των ασθενειών, της αιχμαλωσίας, της πείνας και της κακουχίας; Αντιλήψεις περί θανάτου, αντοχές του σώματος, ιατρική περίθαλψη. Πόσους σκότωσε ένας επαναστάτης, πόσους έχασε; Που καταφεύγουν οι πρόσφυγες και από τις δύο πλευρές; Η νίκη και η ήττα: πως διαχειρίζονται οι επαναστάτες τις νίκες και τις ήττες; Πώς θάβονται οι νεκροί; Ποια είναι η καθημερινή ζωή στα στρατόπεδα, στα φρούρια, στις επαναστατημένες περιοχές, μετά την νίκη ή την ήττα; Πως συμπεριφέρονται στους αιχμαλώτους (άνδρες ή γυναίκες, ανώνυμους ή επώνυμους); Πως γινόταν η ανταλλαγή ομήρων; Τι θεωρείται ανδραγάθημα, θυσία ή προδοσία; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ήρωα, του ηγέτη, του επαναστάτη; Η οικονομία της λαφυραγωγίας: Πόσο σημαντική ήταν η λαφυραγωγία κατά η διάρκεια του Αγώνα; Ποια θεωρούντο τα σημαντικότερα αντικείμενα μιας λαφυραγωγίας; Ποια ήταν ανεπίτρεπτα; Τι ποσοστό λαφυραγωγίας υπήρχε σε σχέση με τους επίσημους πόρους και τα δάνεια; Γιορτές, πανηγύρεις, πένθος: Πως γιόρταζαν οι επαναστατημένοι τις νίκες; Ποιες διασκεδάσεις επιτρέπονταν; Χοροί, τραγούδια, μοιρολόγια και πένθος. Ο χρόνος της μάχης και ο χρόνος της γιορτής. Θρησκευτικότητα και Δεισιδαιμονίες: Πόσο σημαντική ήταν η πίστη στην καθημερινή ζωή των επαναστατών; Πως εκφραζόταν; Ποιο ρόλο έπαιζαν οι λαϊκές δοξασίες και οι δεισιδαιμονίες μιας αγροτικής, εν πολλοίς, αντίληψης; Επιτήρηση και τιμωρίες: Τι είδους στρατιωτική πειθαρχία υπήρχε; Ποιες τιμωρίες επιβάλλονταν στους παραβάτες; Ποια η σχέση με τους φιλέλληνες συναγωνιστές; Η «τεχνολογία» των μαχών: Τι είδους όπλα χρησιμοποιούσαν και από που τα προμηθεύονταν; Τι ποσοστό αλόγων χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες και τι οι Οθωμανοί; Ποιες ήταν οι αγορές των αλόγων και των όπλων; Αφηγήματα, σιωπές και ο «πόλεμος της μνήμης» στον χρόνο: Ποια ήταν τα στερεότυπα που επαναλάμβαναν οι κάθε είδους απομνημονευματογράφοι; Ποια θέματα απέφευγαν να διηγηθούν; Ποιο είδος τέχνης (ζωγραφική, λογοτεχνία, μουσική, δοκίμιο) είχε μεγαλύτερη απήχηση στον ελλαδικό και στον ευρωπαϊκό χώρο; Περιπέτειες της «επετειακής μνήμης», μέσα στον χρόνο: Αναμνηστήριοι τόποι και το «ζωντάνεμα» του παρελθόντος. Ετερότητες και καθημερινή ζωή: ποιες οι σχέσεις μεταξύ των εθνοτικών ομάδων που παρέμειναν στα εδάφη των επαναστατών; Οι γυναίκες και ο δημόσιος χώρος, η καθημερινότητα σε πόλεις και στον αγροτικό χώρο (Ισραηλίτες, Μουσουλμάνοι, Ρομά, Αρβανίτες, Βλάχοι κ.λπ.) Νεοφώτιστοι: αίτια μεταστροφής θρησκευτικής συνείδησης, δημογραφικά δεδομένα, τα πρώην χαρέμια των μουσουλμάνων αξιωματούχων. H εικόνα των άλλων: πώς είδαν τους «άλλους» (Δυτικούς, Οθωμανούς) την προεπαναστατική και επαναστατική εποχή οι Έλληνες και πώς την προεπαναστατική και επαναστατική Ήπειρο οι Δυτικοί που διαπνέονταν από φιλελληνικά ή ανθελληνικά αισθήματα; ➢ Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί με την οργανωτική αρωγή των εργαστηρίων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων: - «Ιστορικής έρευνας Νεωτέρων και Σύγχρονων κοινωνιών» - «Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης» - «Λαογραφίας» o «Νέας Ελληνικής Φιλολογίας» - «Βαλκανικής και Οθωμανικής Μουσικής, Ιστορίας και Πολιτισμών» ➢ Οι εργασίες του συνεδρίου θα λάβουν χώρα από τις 1 ως τις 4 Ιουλίου 2021 στα Ιωάννινα και στην Άρτα. Στις 25 Ιουνίου προβλέπεται να οργανωθεί ημερίδα στην Παραμυθιά με θέματα που αφορούν την ιστορία του Σουλίου. ➢ Οι γλώσσες του συνεδρίου θα είναι τα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά. Κάθε ανακοίνωση δεν θα υπερβαίνει τα είκοσι (20) λεπτά. ➢ Θα καταβληθεί προσπάθεια για την κάλυψη του μεγαλύτερου τμήματος μετακίνησης και διαμονής των συνέδρων. Πηγή: http://deanphil.ac.uoi.gr/index.php?lang=el https://www.uoi.gr/prosklisi-diethnes-synedrio-eleytheria-kai-thanatos-stin-elliniki-epanastasi-toy-1821-mikroistorikes-proseggiseis-apo-ton-agona-ston-ipeirotiko-kai-ston-eyrytero-valkaniko-xoro/

ΣΧΕΤΙΚΑ: Συμβαίνουν και αλλού
ΣΧΟΛΙΑ
Πείτε μας τη γνώμη σας
Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.
Τοιχο-διωκτικά

Είμαστε σαν το γρασίδι των δημόσιων κήπων. Κάθε τόσο μας κουρεύουν σύριζα τη σκέψη. Χάριν συμμετρίας.

Αργύρης Χιόνης
Ημερολόγιο Δράσεων και Εκδηλώσεων

Το ελληνικό υποκείμενο: Από τα τέλη του Βυζαντίου έως τη στιγμή της επανάστασης.

Διαδικασίες εξατομίκευσης στις δυτικές κοινωνίες από τον Μεσαίωνα έως τα μέσα του εικοστού.

Newsletter