Tο Στρατηγικό Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων του Δήμου

Μια άγνωστη πτυχή της υπό διαμόρφωση καθημερινότητάς μας.

Tο Στρατηγικό Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων του Δήμου μας (το ΣΤΣΔΑ και στο εξής: το «Στρατηγικό μας») έχουμε ΠΟΛΙΤΙΚΗ (όχι νομική) υποχρέωση, Δήμος ΚΑΙ Δημότες, να το επαναξιολογούμε ετησίως ή και να το ανασυντάσσουμε ανά πενταετία. Αυτή την «λεπτομέρεια» την είχαμε αναφέρει ως ΔΡΑΣΗ στη μαραθώνια συνεδρίαση του Δ.Σ. που είχε θέμα την προσωρινή αναγνώριση, από τον νέο περιβαλλοντοκτόνο νόμο, της «κατάληψης» έκτασης 8 στρεμμάτων της Ναυτικής Βάσης από την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου. Και την είχαμε θέσει ως απροαπαιτούμενο προκειμένου να λάβαινε αφενός ουσιαστικό περιεχόμενο εκείνη η συζήτηση, αφετέρου μια αίσθηση μέτρου που έλλειπε. Όμως εκτός ΔΡΑΣΗΣ, κανείς άλλος δεν προβληματίστηκε, φανερά τουλάχιστον, για τη ματαιότητα μιας «τακτικής» αντιπαράθεσης -μυωπικά εστιασμένης στην προθεσμία απομάκρυνσης μιας κοινωφελούς χρήσης από ένα κομμάτι δημοτικής γης- ερήμην του Στρατηγικού μας Σχεδίου· ερήμην βέβαια και των οικονομικών μιας Αυτοδιοίκησης θεσμικά τελματωμένης σε ατέρμονες διαδικασίες με μόνες απατηλές διεξόδους τα «ανοίγματα» των ΣΒΑΠ και των ΕΣΠΑ, των τραπεζών και της ελεύθερης αγοράς όπως (βολικά γι’ αυτούς, δε πά’ να πεθάνουμε όλοι) τα ορίζουν οι δανειστές μας. Στο πλαίσιο της Τοπικής Διαχείρισης Απορριμμάτων, το «Στρατηγικό μας» αποσκοπεί στον μηδενισμό του υπολείμματος για απόρριψη στους ΧΥΤΥ/ΧΥΤΑ (με ή χωρίς μεταφόρτωση) με παράλληλο μηδενισμό των προερχόμενων από νοικοκυριά κι επιχειρήσεις μη-ανακυκλώσιμων (πρόληψη). Προϋποτίθεται η συνεχής διερώτηση για αλλαγή στάσης που θα αναδείξει νέα κίνητρα συμμετοχής για τους κατοίκους, για την οργάνωση των διακριτών ρευμάτων συλλογής με γενίκευση της Διαλογής στην Πηγή (ΔσΠ) και για την εγκατάσταση και λειτουργία σημείων συσκευασίας και επεξεργασίας τους από τον Δήμο και εντός του Δήμου. Αυτοί είναι οι στόχοι του Στρατηγικού μας, σωστοί, απλοί και σαφείς. Έπρεπε να ίσχυαν από 40 χρόνια πίσω αλλά σήμερα, χρόνους 5 μετά τη διατύπωση και την αποδοχή τους από το ΔΣ, είναι, με όρους αυτοδιοίκησης, ΠΟΛΙΤΙΚΑ εγκληματικό να τους παραμελούμε. Επομένως, όσο περισσότερο το «Στρατηγικό μας» είναι ενεργό στη σκέψη των Δημοτών, ειδικά κατά τις στιγμές που προμηθεύονται «χρήσιμα» ή απορρίπτουν «βλαβερά» αντικείμενα, τόσο θα ενισχύονται και άλλα μέτωπα της δημοτικής καθημερινότητας που άπτονται αμεσότερα του «Στρατηγικού μας» όπως π.χ. η χωροθέτηση και λειτουργία πράσινων σημείων (περιλαμβανομένων και αυτών της Συνοικιακής κομποστοποίησης) η διαφοροποίηση του στόλου απορριμματοφόρων και των προδιαγραφών του αμαξοστασίου και παρελκομένων χρήσεων και, παρεμπιπτόντως, η διευκρίνιση των όρων για μια επιτυχή στέγαση του δημοτικού αμαξοστασίου. Η ενίσχυση όλων των παραπάνω μετώπων θα μπορούσε σύντομα να επιφέρει ρηγμάτωση σε ένα κομβικό «οχυρό του εχθρού», στο στερεότυπο του απορριμματοφόρου σαν βρωμερού οχήματος, όπως άλλωστε και σε αυτό των βρωμερών κάδων στους δρόμους ή των βρωμερών ΣΜΑ, αναβαθμίζοντας ευεργετικά το «στάτους» μεταξύ άλλων και σύσσωμης της υπηρεσίας καθαριότητας και των εργαζομένων σε αυτή. Ειδικότερα τώρα για τη πρόληψη, που είναι η ηπιότερη οικολογικά, η μακροσκοπικά οικονομικότερη, η κοινωνικότερη και εν τέλει η σημαντικότερη παράμετρος για τη μείωση των απορριμμάτων και τη βελτίωση της σύστασής τους ώστε τελικά αυτά είτε να ανακτώνται για νέα αξιοποίηση είτε να επανεντάσσονται αβίαστα στη φύση, ισχύει ό,τι ακριβώς ισχύει για την ευεργετικότητα της πρόληψης στην ιατρική: είναι πρωτίστως θέμα τρόπου ζωής, προσωπικής σωματικής, ψυχικής, πνευματικής αλλά και κοινωνικής «ενδογενούς» κουλτούρας, κουλτούρας φροντίδας του ενός για τον άλλο, για τα κοινά και το περιβάλλον· κι αυτά, πολύ πριν τεθεί θέμα διάγνωσης και θεραπείας για την ποιότητα των οποίων άλλωστε καθοριστική παραμένει πάντα η προ-ηγούμενη ποιότητα της πρόληψης. Αμφιβάλει κανείς πως μια κοινωνία που νοιάζεται για να προλαμβάνει σωστά, χωρίς πάντα να καταστέλλει την ελευθερία, έχει και τις ασφαλέστερες ανθρωπολογικά εγγυήσεις για σωστή διάγνωση και θεραπεία; Λάμπης Λαζάνης Μέρος 1ο, η συνέχεια σύντομα στις οθόνες σας. ΥΓ. "Με πρόσκληση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιφέρειας Αττικής καλούνται όλοι οι δήμοι της Αττικής, να επικαιροποιήσουν τα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2020, προκειμένου εντός του 1ου 6μηνου του 2020 να έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση τους. Αναλυτικότερα προβλέπονται τα παρακάτω: Α. Επικαιροποίηση του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων του κάθε ΟΤΑ Α’ βαθμού σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις της νομοθεσίας, που θα περιέχει: • Θεσμικό πλαίσιο διαχείρισης στερεών αποβλήτων• Βασικά χαρακτηριστικά κάθε Δήμου (γεωγραφικά, πληθυσμιακά, χωροταξικά, πολεοδομικά, κ.λπ.) • Ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά παραγόμενων στερεών αποβλήτων Υφιστάμενη κατάσταση διαχείρισης στερεών αποβλήτων. • Τοπικοί στόχοι διαχείρισης στερεών αποβλήτων Δήμου - Προτεινόμενα μέτρα και δράσεις Β. Σχεδιασμός του δικτύου χωριστής συλλογής βιοαποβλήτων που θα περιέχει: • Πρόγραμμα διαλογής στην πηγή οργανικών αποβλήτων τροφίμων από οικίες και χώρους εμπορικών δραστηριοτήτων (εστιατόρια, ξενοδοχεία, λαϊκές) • Πρόγραμμα διαλογής στην πηγή πράσινων αποβλήτων κήπων και πάρκων • Πρόγραμμα οικιακής κομποστοποίησης." (πηγή: www.pedattikis.gr/)

ΣΧΕΤΙΚΑ: Δημοτικό Συμβούλιο
ΣΧΟΛΙΑ
Πείτε μας τη γνώμη σας
Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.
Τοιχο-διωκτικά

Στη νέα τάξη πραγμάτων, μην ξεχνάτε ότι τα πράγματα είμαστε εμείς.

Τζίμης Πανούσης
Ημερολόγιο Δράσεων και Εκδηλώσεων

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες Δράσεις για τις επόμενες ημέρες...

Newsletter