Συμβαίνουν στην πόλη μας
Ζητείται συστηματική και επείγουσα αντιμετώπιση αντί ανούσιων ανακοινώσεων
Σημαντικές εξελίξεις προέκυψαν στο ζήτημα των Παιδικών Σταθμών του Δήμου Βριλησσίων κατά τη συνεδρίαση του αρμόδιου Οργανισμού Κοινωνικής Πρόνοιας & Αλληλεγγύης της 28ης Ιουλίου, όπου ξαφνικά ανακοινώθηκε, λίγο πριν λήξει η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων των ενδιαφερομένων γονέων (31-7-2015), ότι οι Παιδικοί Σταθμοί του δήμου θα φιλοξενήσουν 60 νήπια λιγότερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Από το συνολικό αριθμό των παιδιών, 100 θα τύχουν χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ, εντασσόμενα στο πρόγραμμα «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», έναντι 120 πέρσι. Με δεδομένο έτσι ότι τα νήπια που είχαν εγγραφεί από πέρσι στους παιδικούς σταθμούς δικαιούνται επανεγγραφής, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο περιορίζονται οι νέες εγγραφές εφέτος. Η «Δράση» στον ΟΚΠΑ, υπερψήφισε την πρόταση της διοίκησης, για λόγους νομιμότητας, με επιφυλάξεις όμως για το θέμα της δυναμικότητας των παιδικών σταθμών. Επιφυλάξεις που, όπως θα διαπιστώσετε στη συνέχεια, αποδείχθηκαν απολύτως βάσιμες. Υπογραμμίζουμε με την ευκαιρία, ότι παγιώνεται η απαράδεκτη πρακτική της διοίκησης να εισάγει σημαντικά ζητήματα αιφνιδιαστικά, εν προκειμένω, 3 ημέρες πριν εκπνεύσουν οι συσχετιζόμενες νόμιμες προθεσμίες. Άμεσα ήταν τα ανακλαστικά διοίκησης και μείζονος αντιπολίτευσης, που κατά τα ειωθότα, αναλώθηκαν σε ανταλλαγή ανακοινώσεων μικροπολιτικής και κοκορομαχίες. Η «Δράση» αντίθετα, κατά τη δική της συνήθεια, αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέμα με γνώμονα την πιθανή ανεύρεση λύσης. Οι άλλες παρατάξεις σιωπούν. Πώς φτάσαμε σ’ αυτές τις αρνητικές εξελίξεις; Είδαμε καταρχήν ότι μέσω ΕΣΠΑ, χρηματοδοτείται η εγγραφή 20 λιγότερων παιδιών, επομένως, προκύπτει μια απώλεια 20 θέσεων, η οποία όμως αφορά στη χρηματοδότησή τους, όχι στη δυναμικότητα των παιδικών σταθμών. Ο πιο σημαντικός όμως λόγος που οδήγησε σε δραστική μείωση των φιλοξενούμενων παιδιών, φαίνεται πως σχετίζεται με διαχρονικά αμφισβητούμενες επιλογές και εκτιμήσεις των διοικήσεων των Βριλησσίων, γεγονός που αποκαλύφθηκε εφέτος, επειδή συνδέθηκε η χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ με τη διαδικασία νομιμοποίησης της λειτουργίας των Παιδικών Σταθμών. Η ΕΕΤΤΑ, (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης Αυτοδιοίκησης), διαχειριστής των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, έθεσε ως προϋπόθεση προκειμένου οι παιδικοί δημοτικοί σταθμοί να μπορούν να συμμετέχουν στο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, την κατάθεση, είτε άδειας ίδρυσης και λειτουργίας, είτε απόφαση του αρμοδίου οργάνου η οποία θα συνοδεύεται από τεχνικές εκθέσεις όπου θα προκύπτει η δυναμικότητα των παιδικών σταθμών. Ουσιαστικά, όποιος παιδικός σταθμός φιλοξενεί μεγαλύτερο αριθμό από το προβλεπόμενο όριο (δυναμικότητα +20%) ή διαθέτει μικρότερες αίθουσες ή δεν διαθέτει το απαιτούμενο προσωπικό, δεν χρηματοδοτείται και σε περίπτωση ελέγχου η ΕΕΤΑΑ δύναται να διακόψει τη χρηματοδότηση. Ανταποκρινόμενη σ’ αυτές τις απαιτήσεις, η διοίκηση του Δήμου Βριλησσίων επέλεξε να αποστείλει τεχνικές εκθέσεις για κάθε παιδικό σταθμό, ώστε να αποτυπωθεί η δυναμικότητά τους. Μέχρι εδώ η διοίκηση έπραξε τα δέοντα. Η «Δράση» διερεύνησε όμως περαιτέρω το γεγονός, αξιοποιώντας τις τεχνικές εκθέσεις για τους Α΄και Γ΄παιδικούς σταθμούς. Και οι δύο παιδικοί σταθμοί παρουσιάζουν μια συγκεκριμένη δυναμικότητα, τη στιγμή που σύμφωνα με την έρευνά μας, διαθέτουν χώρους επαρκείς για περισσότερα νήπια! Αναρωτηθήκαμε γιατί συνέβη αυτό; Οι τεχνικές εκθέσεις βασίζονται επί της ουσίας σε ερμηνείες της απόφασης του Υπουργείου Υγείας του 1983 (Δ.Τ.Χ β / 4234 / 1616 / 8.12.83) η οποία έθετε τα κριτήρια και τις τεχνικές προδιαγραφές για την ίδρυση και λειτουργία παιδικών σταθμών. Οι προδιαγραφές αυτές όμως, εμφανίζουν μεγάλη απόκλιση από τις πιο ελαστικές προδιαγραφές που έθεσε η μετέπειτα νομοθεσία του 1997 και του 2002, η οποία φαίνεται να μην ελήφθη υπ’ όψη όλα τα τελευταία χρόνια από τους αρμόδιους και τους υπεύθυνους αιρετούς του Δήμου Βριλησσίων, παρά το γεγονός ότι η ίδρυση των Α΄ και Γ΄παιδικών σταθμών είναι μεταγενέστερη. Βεβαίως, δεν υπάρχει νόμος για τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών, αλλά υπάρχει η Υ.Α. «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Μονάδων Φροντίδας, Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης (Βρεφικών – Παιδικών – Βρεφονηπιακών Σταθμών, Μονάδων Φύλαξης βρεφών και νηπίων) από φορείς ιδιωτικού Δικαίου, κερδοσκοπικού και μη χαρακτήρα» (ΦΕΚ 645/Β`/31.7.1997), όπως και η Υ.Α. «Προϋποθέσεις ίδρυσης & λειτουργίας Βρεφονηπιακών σταθμών Ολοκληρωμένης Φροντίδας από Δημοτικές επιχειρήσεις του άρθ. 277 και επόμενα του Δημοτικού και κοινοτικού Κώδικα (ΔΚΚ), Διαδημοτικές Επιχειρήσεις, Ενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα» (ΦΕΚ 1519/Β`/4.12.2002). Το βέβαιο είναι ότι ισχύει η Υ.Α. «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικών και Κοινοτικών προσώπων Δημοσίου δικαίου παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών» (ΦΕΚ 497/Β/22-4-2002) όπου καθορίζεται σαφώς ως μέγιστη δυναμικότητα τμήματος παιδικού σταθμού τα 25 παιδιά αντί των 20 που έχει ληφθεί σαν παραδοχή από τις τεχνικές εκθέσεις του Δήμου. (Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η απόφαση του Υπουργείου Υγείας του 1983 δεν αναφέρεται στα «έχοντας υπόψη» των μετέπειτα και ανωτέρω αναφερόμενων νόμων). Και μπορεί η συγκεκριμένη απόφαση να αφορά σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, όμως και η επόμενη του 2002, που αφορά σε «δημοτικούς βρεφονηπιακούς ολοκληρωμένης φροντίδας», (ακόμη δηλαδή πιο αυστηρών απαιτήσεων), εμπεριέχει τις ίδιες ακριβώς προδιαγραφές για την περίπτωση των νηπίων, δηλαδή 1,8τμ/νήπιο για αίθουσα, 12τμ για αίθουσα ύπνου κλπ., με εκείνη του 1997 για τους ιδιωτικούς. Επιβεβαιωτικό του προηγούμενου ισχυρισμού μας είναι το γεγονός, ότι άλλες τεχνικές υπηρεσίες, σε άλλους δήμους, έλαβαν υπόψη το νόμο του 1997 ώστε να καταρτίσουν τις τεχνικές μελέτες ανέγερσης νέων Π.Σ., ομοίως θα μπορούσε να πράξει και η Τεχνική Υπηρεσία του δήμου Βριλησσίων, αξιοποιώντας στο έπακρο τη δυνατότητα που μας έδιναν τα μεγάλα οικόπεδα, ώστε να αιτηθούν μεγαλύτερης δυναμικότητας δομές. (Δήμος Μελισσίων: (www.penteli.gov.gr/attachments/article/2982/TechnikiPerigrafiBrefonipiakosOikodomika01042014.pdf) Δήμος Νέας Σμύρνης: www.neasmyrni.gr/formes/2014/texnikaitiologikhekthesh_7brefonhpiakneassmyrn.pdf). Κατά την ανάλυσή μας και με βασικές παραδοχές τη μέγιστη δυναμικότητα τμήματος 25 νήπια και 1,80μ²/νήπιο για την αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και 1,70μ²/νήπιο για την αίθουσα ύπνου) ο Α΄παιδικός σταθμός μπορεί νομίμως να στεγάσει 100 (αντί των 80 νηπίων) και 20 βρεφών στον Α΄όροφο. Ομοίως ο Γ΄παιδικός σταθμός μπορεί να στεγάσει 75 νήπια (αντί των 60). Επίσης στον Γ΄σταθμό υπάρχουν αίθουσες ύπνου παραπάνω από διπλάσιες σε εμβαδόν, από το ελάχιστο που ορίζει η Απόφαση του 1997. (Ελπίζουμε τουλάχιστον, ότι η μελέτη του νέου παιδικού σταθμού της οδού Διός να έχει αξιοποιήσει την ισχύουσα νομοθεσία και ο σταθμός να έχει σχεδιαστεί κατάλληλα ώστε να αξιοποιεί και το σύνολο της έκτασης και τη δυνατότητα των 25 νηπίων / τμήμα, για να μην καταλήξουμε οι μοναδικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί πανελλαδικά που θα υπερκαλύπτουμε τις προδιαγραφές σε βάρος της δυναμικότητας και της εξυπηρέτησης των πολιτών μας! Και αναμένουμε επ’ αυτού την επίσημη διαβεβαίωση της διοίκησης). Οι ανούσιες σκιαμαχίες δεν απαντούν στα προβλήματα Τις προηγούμενες ημέρες είδαμε ανακοινώσεις και δελτία τύπου των κκ. Ιωαννίδη και Μανιατογιάννη, οι οποίοι εξαντλήθηκαν σε ανούσιες αλληλοκατηγορίες, αντί να επιχειρήσουν να κατανοήσουν το πρόβλημα προς όφελος του δήμου. Έτσι, η μεν παράταξη της «Νέας Πνοής» έσπευσε να ισχυριστεί ότι τα 300 παιδιά που φιλοξενούνταν μέχρι πέρσι στις δομές του δήμου, (σε τμήματα των 27 και 28 νηπίων), ήταν η δέουσα λύση, παραβλέποντας το γεγονός ότι έτσι παραβιάζονταν η νομοθεσία, ενώ και το προσωπικό εξαντλούσε τις αντοχές του, η δε διοικούσα παράταξη κατηγόρησε τον πρώην δήμαρχο για λαϊκισμό, ανακοινώνοντας αρχικά ότι δεν θα μειώσει τον αριθμό των φιλοξενούμενων παιδιών, διορθώνοντας στη συνέχεια, «ότι θα γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια», αξιοποιώντας τη δυνατότητα των 25 νηπίων ανά τμήμα. Απέκρυψε όμως, το ότι 11 τμήματα Χ 25 νήπια= 275 νήπια και όχι 300, και επιπλέον, το ότι δεν μπορείς να εφαρμόζεις το ένα άρθρο του Κανονισμού (25 νήπια ανά τμήμα), αγνοώντας τα άλλα, ότι δηλ. βάσει και του κανονισμού λειτουργίας και των τεχνικών εκθέσεων, ο μέγιστος αριθμός των παιδιών ορίζεται στα 240! Kαι οι δύο αποκρύπτουν ότι όταν χρησιμοποιείς αίθουσες βρεφών για νήπια, δεν μπορείς να στοιβάζεις 25 παιδιά σε χώρο που δεν διαθέτει το προβλεπόμενο εμβαδόν, ούτε αναφέρονται στο γεγονός ότι και πάλι παραβιάζεται το νομοθετικό πλαίσιο όταν δεν διαθέτεις 11 βοηθούς, αλλά μόνο 8, ή ότι είναι αδύνατον με πενταμηνίτες να έχεις επάρκεια προσωπικού, αφού αυτοί θα απασχοληθούν μόνο για το μισό σχολικό έτος. Τι προτείνει η Δράση Είναι κοινή διαπίστωση ότι οι περισσότεροι σταθμοί στην επικράτεια δεν πληρούν τις προδιαγραφές και συνήθως λειτουργούν παρανομώντας. Αυτό θα επιφέρει μεγάλη δυσκολία στην απόκτηση άδειας λειτουργίας που πρέπει να αποκτηθεί μέχρι τέλος του 2015, αν και αναμένεται η έκδοση νέας Κ.Υ.Α. με τίτλο «Άδεια Ίδρυσης και Λειτουργίας, Τεχνικές Προδιαγραφές και Ειδικοί Όροι Καταλληλότητας των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών των Δήμων», (αλήθεια, αυτό το συνυπολόγισε ο Δήμος Βριλησσίων -αν το γνωρίζει;), η οποία προφανώς θα επιδιώξει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, με ελαστικοποίηση των κριτηρίων, απόδειξη, έχει ήδη αναφερθεί σε αυτήν η ΚΕΔΕ: (http://www.karagilanis.gr/files/ apofasi_kede_gia_brefonipiakous.pdf) Το πρόβλημα σε ότι αφορά το Δήμο μας δεν είναι τόσο ο έλεγχος νομιμότητας από την ΕΕΤΑΑ, (η αυστηρότητα της οποίας θα οδηγούσε στη διακοπή χρηματοδότησης πολλών ΒΝΣ), αλλά η αναθεώρηση της δυναμικότητας των παιδικών σταθμών των Βριλησσίων με σκοπό την αύξησή της, ώστε αυτή να ανταποκρίνεται στις πραγματικές μας δυνατότητες, γεγονός που θα οδηγούσε και σε αύξηση του ύψους της χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με την ομαλή λειτουργία των ΒΝΣ λαμβάνοντας υπόψη και τις δυνατότητες του προσωπικού. H πρότασή μας συνιστάται στα εξής: 1) Βάσει των δεδομένων και με όσα στοιχεία διαθέτουμε, ο αριθμός των νηπίων που θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν εφέτος, δεν δύναται να είναι πάνω από 250-260 νήπια, γνωρίζοντας ότι και αυτή η πρόταση οριακά παραβιάζει το όριο των 240 νηπίων. Ο αριθμός αυτός δεν είναι αυθαίρετος και ο υπολογισμός του λαμβάνει υπόψη ότι οι ανάγκες των πολιτών εν μέσω κρίσης και μνημονίων είναι αυξημένες, ότι οι δύο βρεφικές αίθουσες δεν μπορούν να δεχτούν 50 νήπια λόγω του μικρού εμβαδού που διαθέτουν (34τμ), ότι ο Β’ παιδικός σταθμός ουσιαστικά είναι προβληματικός και τέλος ότι υπολείπεται ο αριθμός των προβλεπόμενων βοηθών νηπιαγωγών. 2) Η διοίκηση, σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, θα πρέπει άμεσα να διερευνήσουν τη δυνατότητα αύξησης της δυναμικότητας των παιδικών σταθμών, αξιοποιώντας την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία φαίνεται ευνοϊκή για τους χώρους των Παιδικών Σταθμών Α’, Γ’ και πιθανόν του υπό κατασκευή σταθμού της οδού Διός, κατά τη διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας. 3) Να διερευνηθεί η δυνατότητα αρχιτεκτονικών παρεμβάσεων για να αξιοποιηθεί καλύτερα το συνολικό εμβαδόν των σταθμών, μειώνοντας τους χώρους ύπνου και αυξάνοντας αντίστοιχα τον αριθμό των αιθουσών στους παιδικούς σταθμούς Α’, Γ’ και της οδού Διός, στην προοπτική να απελευθερωθούν οι αίθουσες των βρεφών και να αξιοποιηθούν για τον αρχικό τους σκοπό. 4) Τέλος να δοθεί προτεραιότητα στην πρόσληψη βοηθών νηπιαγωγών έναντι άλλων ειδικοτήτων που χρειάζεται ο Οργανισμός, πάγιο αίτημα των εργαζομένων. Για την Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων «Δράση για μια Άλλη πόλη» www.drasivrilissia.gr Αθηνά Κρικέλα, Νίκος Χαραλαμπίδης Συμπληρωματικές διευκρινήσεις - Για τις απόψεις των μελών της «Δράσης» έχει ενημερωθεί η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Βριλησσίων. Με την ευκαιρία, ευχαριστούμε θερμά για την προθυμία και τη διάθεση συνεργασίας της, την αρχιτέκτονα του Δήμου, αρμόδια για τη σύνταξη των τεχνικών μελετών. - Η έκθεση αυτή επίσης βρίσκεται στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του δημάρχου Βριλησσίων και των δημοτικών συμβούλων, μαζί με τους δύο τεχνικούς πίνακες που μας δόθηκαν και επανεξετάσαμε. Προτιμήσαμε την ηλεκτρονική οδό και τη δημοσιοποίηση, διότι ουδέποτε, επί μια δεκαετία, έχει απαντηθεί εγγράφως οποιαδήποτε ερώτηση της «Δράσης», οσάκις κατατέθηκε στο αρμόδιο γραφείο πρωτοκόλλου... - Θεωρούμε το ζήτημα ιδιαίτερα σοβαρό, εν όψει της αδειοδότησης των Παιδικών Σταθμών μέχρι 31-12-2015, όχι μόνον γιατί σήμερα χάνονται 60 θέσεις φιλοξενίας παιδιών, αλλά γιατί ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ο Δήμος μας φαίνεται να έχει αυτοϋπονομεύσει τη δυναμικότητα των δομών του. - Προς τυχόν καλοθελητές που θα ανακαλύψουν προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων: Ουδέποτε η «Δράση» έχει αντιπολιτευθεί με δελτία Τύπου ή με «δημοσιογραφικού» τύπου αναρτήσεις, ούτε επενδύουμε στα θέματα στενά παραταξιακά. Αντιθέτως, στο πλαίσιο του ρόλου μας και σύμφωνα με τις αντιλήψεις μας, επιδιώκουμε να ασκούμε εποικοδομητική κριτική, χρήσιμη για το δήμο και τους δημότες, υποχρεώνοντας συχνά τους αναγνώστες, όπως εδώ, σε μακροσκελή κείμενα, αναγκαία όμως, για τη στοιχειοθέτηση μιας σοβαρής επιχειρηματολογίας. - Ιδιαίτερα στο ζήτημα των Παιδικών Σταθμών, η «Δράση» έχει συμβάλει καθοριστικά για την τροποποίηση του Οργανισμού Λειτουργίας τους και τη συστηματοποίηση των κριτηρίων μοριοδότησης κατά τη διαδικασία κατάθεσης αιτήσεων εγγραφής. 2008: http://www.drasivrilissia.gr/themata/parousiash.aspx?sxID=110 2009: http://www.drasivrilissia.gr/themata/parousiash.aspx?sxID=1606 2012: http://www.drasivrilissia.gr/themata/parousiash.aspx?sxID=2163 N.X.
ΣΧΟΛΙΑ