Σχόλια
Το Πολυτεχνείο ΖΕΙ
19/11/2022

...με ρίζες βαθιές και ασύνορες ελπίδες...

Μπάμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος
H επίδραση της Τραγωδίας στο σινεμά και την τηλεόραση
14/9/2022

Έξοχη η παρέμβασή σας. Συμπληρώσατε ιδανικά το μικρό μου κείμενο και δώσατε αυτήν την διαλεκτική διάσταση της εξέλιξης του σινεμά που δεν τόνισα επαρκώς. Βεβαίως η κριτική στάση είναι σημαντικότατη, στην εξέλιξη συμμετέχουν ισότιμα δημιουργοί και θεατές. Από τη μεριά μου οφείλω να διευκρινίσω ότι δεν παίρνω θέση υπέρ των τραγικών ποιητών ή του Πλάτωνος, όπως δεν παίρνω θέση ας πούμε υπέρ της αποστασιοποίησης του Μπρεχτ. Όλες αυτές οι θέσεις και αντιθέσεις συμβάλλουν στην εξέλιξη, όπως, σε άλλη ασφαλώς κλίμακα, συμβάλλει και ο διάλογος από αυτό το βήμα. Ευχαριστώ εσάς και την Δράση για την ευκαιρία.

Γιώργος Σκιάνης
H επίδραση της Τραγωδίας στο σινεμά και την τηλεόραση
12/9/2022

Κύριε Σκιάνη, σας ευχαριστώ για τον σχολιασμό του σχολίου μου και με την αφορμή αυτή την έκθεση των σκέψεων σας τόσο για τον διδακτισμό της αρχαίας τραγωδίας, όσο και για τα διλήμματα που αυτή θέτει από την κυριαρχία των παθών. Τώρα, όσον αφορά για τον κορεσμό του κοινού κατά την εποχή του λαϊκού, εμπορικού κινηματογράφου που όλοι βιώσαμε με το happy end, την διαλεκτική υιοθέτηση από τον νεότερο των διλημμάτων της τραγωδίας το επακόλουθο μπέρδεμα των θεατών και την διαφαινόμενη κατ' εσάς μεταστροφή του σε έναν νέο διδακτισμό, ας ελπίσουμε ανώτερης ποιότητας, δεν θα διαφωνήσω. Θα είναι πάλι απαίτηση της διαλεκτικής πορείας του θεάματος, της τέχνης γενικότερα μέσα σε μια σύγρονη αγχώδη διαβίωση και την έλλειψη ελεύθερου χρόνου για διλήμματα και σκέψη. Η ενδυνάμωση όμως του κριτικού πνεύματος από το πλατύ κοινό, θα παραμένει πάντα σαν το μεγάλο ζητούμενο.

Μπαμπης Δαμουλιάνος Ευαγγελάτος
«Παιδεία 2022»: Η τελευταία καλοκαιρινή προβολή αφιερωμένη στα σχολεία μας.
12/9/2022

Δημήτρη συμφωνώ μαζί σου: Τέσσερα χρόνια πριν τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Λιγότερο σύνθετα, όχι τόσο πολύπλοκα, ούτε το ίδιο απαιτητικά. Επίσης, πράγματι, αυτή η διαπίστωση είναι δυσβάσταχτη και απογοητευτική. Αρκετοί το νιώθουμε. Παρακάτω...

Γιάννης Τσούτσιας
«Παιδεία 2022»: Η τελευταία καλοκαιρινή προβολή αφιερωμένη στα σχολεία μας.
11/9/2022

Για να μπορέσει να υπάρξει ειλικρινής δημόσιος διάλογος για την Παιδεία προϋποθέτει τη συμμετοχή όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, ήτοι εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Οι τελευταίοι, που με τον ενθουσιασμό που τους χαρακτηρίζει θα μπορούσαν να ζωντανέψουν τη συζήτηση και να τη φέρουν στα πραγματικά προβλήματα που τους απασχολούν, απουσίαζαν. Οι δε γονείς (Σύλλογοι Γονέων ή απλά μέλη) για ακόμα μια φορά επιβεβαίωσαν με εκκωφαντικό θόρυβο την πλήρη αδιαφορία τους. Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, παραιτημένοι, κουρασμένοι, εγκλωβισμένοι στην εσωστρέφειά τους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά, απόντες. Στο πάνελ 3 διευθυντές (νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου, αλλά όχι λυκείου) που λίγο πολύ προσπάθησαν να παρουσιάσουν το θετικό τους έργο στο σχολείο τους, αλλά για την ταμπακιέρα, τις χρόνιες παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος, σιωπή. Έκδηλη η αμηχανία στο ερώτημα γονέα «ποιον ρόλο του μαθητή θα έπρεπε το σχολείο να προάγει περισσότερο, του υπεύθυνου πολίτη, οικογενειάρχη ή επαγγελματία;», κανένα ίχνος αυτοκριτικής από πλευράς εκπαιδευτικών (δε φέρουν εκείνοι ευθύνες;), η γνωστή εύκολη και επαναλαμβανόμενη -πλην όμως δίκαιη- κριτική απέναντι στους γονείς που δεν ασχολούνται με τα παιδιά τους και τα αφήνουν ώρες στα κινητά και τα τάμπλετ. Χλιαρή συζήτηση σε ένα ακροατήριο 20 ατόμων με μέσο όρο ηλικίας τα 60! Ε, δε θα το έλεγες και εποικοδομητική κουβέντα όλο αυτό για «το σχολείο των ονείρων μας»… Στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές, σε μια πραγματικά ενδιαφέρουσα προεκλογική ομιλία της ΔΡΑΣΗΣ για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι των Βριλησσίων, ήταν προσκεκλημένοι και μίλησαν ένας φοιτητής και δύο μαθήτριες εκπρόσωποι των 15μελών των σχολείων τους. Ο φρέσκος – και ουχί ξύλινος- λόγος τους με εντυπωσίασε και ένιωσα για πρώτη φορά μετά από χρόνια αισιοδοξία πως υπάρχει ελπίδα και μέλλον για την κοινωνία, όταν δίνεται βήμα στους νέους. Μετά από 4 χρόνια, και με την απόσταση που μας χωρίζει από εκείνη τη μέρα, έχω καταλήξει πως δυστυχώς επρόκειτο για ένα πυροτέχνημα, που ενδεχομένως να ξαναδούμε του χρόνου ενόψει των επικείμενων δημοτικών εκλογών. Παραφράζοντας το γνωστό ρητό, πλέον «δεν ελπίζω τίποτα, φοβάμαι για τα χειρότερα, είμαι συμβιβασμένος»

Δημήτρης Καλαμπούκας

Το Φιλμ Νουάρ, 5η Συνάντηση, με τον Ανδρέα Αποστολίδη

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου, 9:00 μμ

5η Συνάντηση Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022, 9:00 μμ Σεμινάριο Κινηματογράφος και Λογοτεχνία: Το Φιλμ Νουάρ Εισηγητής ο συγγραφέας, μεταφραστής και σκηνοθέτης Ανδρέας Αποστολίδης Στην 5η συνάντηση του σεμιναρίου «Κινηματογράφος και Λογοτεχνία» που θα γίνει την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου στις 9:00μμ, ζωντανά και διαδικτυακά συνεχίζουμε τη συζήτηση για το φιλμ νουάρ. Διαβάζουμε το βιβλίο «Λάτιν Νουάρ – Η Λατινική Αμερική μέσα από τους συγγραφείς και τις αστυνομικές ιστορίες τους» του Ανδρέα Αποστολίδη (εκδόσεις ΑΓΡΑ, Αθήνα 2021). Βλέπουμε και σχολιάζουμε το ντοκιμαντέρ «Λάτιν Νουάρ». Ο Ανδρέας Αποστολίδης θα είναι ο εισηγητής αυτής της συνάντησης. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο δάσκαλος του σεμιναρίου Παναγιώτης Δενδραμής. Το βιβλίο Το «Λάτιν Νουάρ – Η Λατινική Αμερική μέσα από τους συγγραφείς και τις αστυνομικές ιστορίες τους» είναι η τελευταία ως τώρα μελέτη του Ανδρέα Αποστολίδη. Το βιβλίο είναι παράγωγο της εργασίας για το ομώνυμο ντοκιμαντέρ διεθνούς παραγωγής. Ταξιδεύοντας μέσα από τις σελίδες του Λάτιν Νουάρ στο Μεξικό και την Κούβα, στην Αργεντινή και το Περού, στην Χιλή και την Κολομβία, συναντάμε την πρόσφατη ιστορία της Λατινικής Αμερικής όπως την αναπαριστούν οι βασικοί εκπρόσωποι του είδους, κυρίως συγγραφείς της γενιάς του 1970, οι Paco Ignacio Taibo II (Μεξικό), Leonardo Padura (Κούβα), Luis Sepulveda (Χιλή), Santiago Roncagliolo (Περού), Claudia Pineiro (Αργεντινή) και άλλοι. Το Λατινοαμερικάνικο αστυνομικό μυθιστόρημα, ρεύμα και σχολή είναι συναρπαστικό και ιδιαίτερα αγαπητό στην Ελλάδα. Ίσως γιατί κάπου ο Έλληνας αναγνώστης αναγνωρίζει τη δική του καθημερινότητα και ιστορία, ή γιατί το Latin Noir, όντας βαθιά πολιτικό λειτούργησε ως προβολή και αντίσταση στα δεινά των λαών της περιοχής που ήταν και πολλά και έντονα, από τη δεκαετία του '70 και έκτοτε. Ένα αντικαθεστωτικό κατηγορώ που βρήκε τρόπους να παρακάμπτει τη λογοκρισία. Η ταινία Ελλάδα, Γαλλία, Μεξικό Ντοκιμαντέρ, 2020. Διάρκεια: 55’. Σενάριο-Σκηνοθεσία: Ανδρέας Αποστολίδης. Αφήγηση: Macarena Benites, Pedro Fabian, Paris Ferraro, Luis Gomezbeck, Γιάννης Πετσόπουλος, Yoel Soto. Φωτογραφία: Ζορντί Εσγκλέας Μαρόι, Κοστάντζα Σαντοβάλ, Γιάννης Κανάκης. Μοντάζ: Γιούρι Αφέρωφ. Μουσική: Ματιέ Κουπάτ, Ζιλιέν Μπαρίλ. Ντοκιμαντέρ ερευνητικό και αρχειακό, με πυκνή και βαθιά ατμόσφαιρα όσο αυτή των μυθιστορημάτων που εξετάζει και ήρωες πιο συναρπαστικούς από τους μυθοπλαστικούς, τους βασικότερους εκπροσώπους του είδους, τους διάσημους συγγραφείς που αναφέρονται παραπάνω και το έργο τους. Το φιλμ μπορεί να «αναγνωστεί» και ως μια πρωτότυπη, εναλλακτική μελέτη της σύγχρονης ιστορίας της Λατινικής Αμερικής μέσα από την αστυνομική της λογοτεχνία. Ο βραβευμένος Ανδρέας Αποστολίδης γνωρίζοντας βαθιά το αντικείμενό του, κάνει μια κατάδυση στο λογοτεχνικό ρεύμα και διερευνά το πώς και το γιατί αυτή η γενιά συγγραφέων οδηγήθηκε στη συγγραφή νουάρ ιστοριών μυστηρίου, σε μία προσπάθεια της να αντιμετωπίσει την ωμή κρατική βία, που βιώνει η Λατινική Αμερική από τη δεκαετία του 1970 μέχρι τις μέρες μας. Μέσα από το λόγο των συγγραφέων στην κάμερα, τα μυθιστορήματά τους και τη δράση τους, αποκαλύπτεται το βίωμα μιας περιοχής, βαμμένης στο αίμα της κρατικής διαφθοράς και βίας, των εμφυλίων πολέμων και των αλλεπάλληλων οικονομικών και ανθρωπιστικών κρίσεων. Μαζί του, αναλυτής και μαγνητικός ομιλητής, ο καθηγητής του πανεπιστημίου του Σέφιλντ, Φίλιπ Σουάνσον, συνδέει και θέτει το πλαίσιο. Η ταινία, συγκλονιστική καταγραφή της, ακόμα εν εξελίξει ιστορίας, μνήμης, επιβίωσης και μεταμόρφωσης, φωτίζει ταυτόχρονα τη διαδικασία λογοτεχνικής γραφής, ως καθρέφτη και αντίδοτο στην πραγματικότητα. Μας θυμίζει πως η λογοτεχνία έχει τη δύναμη, να αντισταθεί στα απολυταρχικά καθεστώτα και να αντιμετωπίσει με θάρρος, φαντασία, ακόμα και με χιούμορ τις πιο τραυματικές στιγμές της ιστορίας μας. To σεμινάριο πραγματοποιείται ζωντανά στο στέκι της Δράσης για μια Άλλη Πόλη (Πάρνηθος 21) και διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας Zoom στην παρακάτω διεύθυνση: Join Zoom Meeting https://us02web.zoom.us/j/82631045253?pwd=Q1VtdEwxQzdBSU1IRHE5alZvUXExQT09 Meeting ID: 826 3104 5253 Passcode: 161882

ΣΧΕΤΙΚΑ: Συμβαίνουν στην πόλη μας
ΣΧΟΛΙΑ
Πείτε μας τη γνώμη σας
Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.
Τοιχο-διωκτικά

«Οι ευθύνες αρχίζουν από τα όνειρα...»

«Δοκιμές», Γιώργος Σεφέρης
Ημερολόγιο Δράσεων και Εκδηλώσεων

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες Δράσεις για τις επόμενες ημέρες...

Newsletter