Συμβαίνουν στην πόλη μας
Σύντομη παρουσίαση. Τέλος του μήνα οι αποφάσεις.
Από το 2005 που ξεκίνησε η διαδικασία αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου των Βριλησσίων (Γ.Π.Σ.), σήμερα αυτή μπαίνει στην τελική ευθεία σε ότι αφορά τις αρμοδιότητες του ίδιου του Δήμου. Οι διεργασίες συνεχίζονται πλέον στο Υπουργείο Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ), όπου θα χρειαστεί ακόμη πολύς χρόνος για να ολοκληρωθεί και εγκριθεί το νέο Γ.Π.Σ. Επισημαίνουμε εδώ ότι, αν και τα Βριλήσσια είναι από τους λίγους Δήμους που ανέλαβαν μόνοι τους την εκπόνηση ενός Γ.Π.Σ. (κατά κανόνα αυτό αναλαμβάνεται εξολοκλήρου από το Υπ Περιβάλλοντος), οι καθυστερήσεις που έχουν υπάρξει είναι τόσο μεγάλες, που για πολλούς λόγους, ιδίως στις σημερινές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, το όφελος για την πόλη από την όλη διαδικασία θα αποδειχθεί κατώτερο του αναμενομένου. Μαζί με τη μελέτη του Γ.Π.Σ., ανατέθηκε το 2009 σε μελετητικό γραφείο, και η αναθεώρηση-επέκταση του Εγκεκριμένου Ρυμοτομικού Σχεδίου (Ε.Ρ.Σ.), με σκοπό να προταθούν παρεμβάσεις για την ποιότητα ζωής με ορίζοντα δεκαετίας, σύμφωνα και με τα ευρήματα της μελέτης του Γ.Π.Σ. Οι προτάσεις που προέκυψαν ως συνέπεια των αναλύσεων, μπαίνουν τώρα, στο τέλος του μήνα, σε διαδικασία αποφάσεων στο δημοτικό συμβούλιο. Στο Ε.Ρ.Σ. περιγράφονται οι κοινωφελείς χώροι που θα αποκτηθούν για τις μελλοντικές ανάγκες των κατοίκων, η τροποποίηση των όρων δόμησης και των κυκλοφοριακών συνθηκών στα Βριλήσσια, η ένταξη της περιοχής Κρασσά στο σχέδιο πόλης και πολλά άλλα. Οι δυο αυτές παράλληλες μελέτες αποτυπώνουν επιλογές, οι οποίες, στο βαθμό που θα υλοποιηθούν, θα επιδράσουν καθοριστικά στον χαρακτήρα του προαστίου τα επόμενα χρόνια. Ι) Ιστορικό ΓΠΣ (Υπενθυμίζουμε ότι οι προηγούμενες επεκτάσεις σχεδίων έγιναν το 1986 (απόφαση Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., «Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Κοινότητας Βριλησσίων 25-11-1986) και τροποποιήθηκαν στις αποφάσεις του 1987, (Φ.Ε.Κ. 15-6-1987) και του 1992 (Φ.Ε.Κ. 22-1-1993). Ο Δήμος Βριλησσίων ξεκίνησε το 2005 τη διαδικασία Τροποποίησης του Γ.Π.Σ. επειδή το ισχύον Γ.Π.Σ. οργάνωνε το Δήμο Βριλησσίων με εκτίμηση συνολικού πληθυσμού για το έτος 1991 10.000 κατοίκους. Με την απογραφή όμως του 2001 ο πληθυσμός ξεπέρασε τους 26.500 κατοίκους, ενώ σήμερα αυτοί υπερβαίνουν τις 38.000. Παράλληλα, από τότε μια νέα περιοχή μπήκε στο σχέδιο (Κάτω Πάτημα), ενώ η κατασκευή των μεγάλων οδικών κ.λ.π. έργων άλλαξαν σημαντικά το ρόλο της πόλης. Οι προβλέψεις του υφιστάμενου Γ.Π.Σ. έχουν συνεπώς εντελώς ξεπεραστεί, και ο θεσμοθετημένος κοινωνικός εξοπλισμός της πόλης σε ελεύθερους χώρους είναι σήμερα εντελώς ανεπαρκής. Το Α’ Στάδιο της μελέτης παραδόθηκε στο Δήμο στις 11.12.2005. Διατυπώθηκαν 3 εναλλακτικά σενάρια.(σενάριο «μη παρέμβασης», «ρεαλιστικό σενάριο» και «παρεμβατικό» σενάριο). Ακολούθησε παρουσίαση της μελέτης και διόρθωσή της, αλλά λόγω των δημοτικών εκλογών του 2006, οι διορθώσεις καθυστέρησαν και το Α’ Στάδιο επανυποβλήθηκε στο Δήμο στις 17.12.2007. Πέρασαν άλλοι 8 μήνες για να παρουσιαστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο (Ιούλιος 2008) και στη συνέχεια ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, για να επιστρέψει πάλι στο Δ.Σ. και να επιλεγεί κάποιο σενάριο για την εξέλιξη του Δήμου. Στο Δήμο κατατέθηκαν απόψεις ή υποδείξεις των ερωτηθέντων φορέων καθώς και αιτήσεις πολιτών, είτε μεμονωμένα είτε ομαδικά, στις οποίες εκφράζονται διάφορες παρατηρήσεις, οι παρατηρήσεις αυτές ετέθησαν εκ νέου υπ’ όψη της μελετητικής ομάδας και το Β1 Στάδιο παραδόθηκε στο Δήμο στις 11.05.2009. Από τότε πέρασαν πάλι σχεδόν 2 χρόνια για να προχωρήσει και το αναγκαίο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την ολοκλήρωση της Β2 φάσης! ΙΙ) Παρατηρήσεις και προτάσεις των μελετητών Η μελέτη βάσης του Γ.Π.Σ. εκπονήθηκε για αναμενόμενο πληθυσμό 55000 κατοίκους το έτος 2021. Στη συνέχεια ήρθε η μελέτη του Ε.Ρ.Σ. να αναλύσει την περιοχή αναθεώρησης και να αποτυπώσει τοπογραφικά τις περιοχές που επιλέχθηκαν για παρεμβάσεις. Το Β2 Στάδιο του Ε.Ρ.Σ. , όπου σήμερα βρισκόμαστε, περιλαμβάνει την έγκριση της οριστικής πρότασης του Δ.Σ., ώστε στη συνέχεια να αποσταλεί ο φάκελος στο ΥΠΕΚΑ για γνωμοδότηση από το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας - Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΚΣΧΟΠ), να συνταχθεί Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο αφού τύχει επεξεργασίας από το Συμβούλιο Επικρατείας θα δημοσιευθεί σε Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Ισχύον Ε.Ρ.Σ. 3.325 στρ. - Περιοχή Επέκτασης «Κρασσά» 140 στρ. - Άλσος Βριλησσίων – Αγ. Θεόκλητος 166 στρ. - Α’ Ζώνη προστασίας ρέματος Πολυδρόσου 40 στρ. - Πάρκο Αττικής οδού 45 στρ. Διοικητικά όρια του Δήμου 3.716 στρ. Ο Δήμος εξακολουθεί να οργανώνεται σε Περιοχές Οικιστικής Οργάνωσης (ΠΟ): 5 πολεοδομικές ενότητες: («Κεντρικά Βριλήσσια», από Θερμοπυλών μέχρι τα ανατολικά όρια, «Δυτικά Βριλήσσια», «πάτημα» (από Ολύμπου μέχρι Αναπαύσεως) και Άνω Βριλήσσια περιλαμβανομένου και του Κρασσά). -Στις Περιοχές Ειδικής Προστασίας (ΠΕΠ): Περιαστικό Δάσος Βριλησσίων, Δασικές εκτάσεις Κρασσά, Ζώνες Προστασίες Ρεμάτων, Ζώνη Β Ρέματος Χαλανδρίου, Ζώνη Λιθαγωγίας (η σημερινή οδός Τροίας, στην αρχαιότητα οδός διέλευσης των μαρμάρων του Παρθενώνα). -Στην Περιοχή Περιορισμένης Δόμησης, στο δυτικό όριο του «Θεόκλητου» - ταβέρνες Πεντέλης. -Στις Περιοχές Ειδικών Χρήσεων: Ο Υπόγειος χώρος στάθμευσης οχημάτων του Δήμου (απορριμματοφόρα) στο ΟΤ 388, (κάτω από το ανοιχτό Γήπεδο) και Δημοτικό Φυτώριο στο ΝΑ τμήμα της Ναυτικής βάσης. Προτεινόμενοι Συντελεστές Δόμησης Οι νομοθετημένοι συντελεστές δόμησης (σ.δ.) στα Βριλήσσια, σε σχέση με τον προαστιακό χαρακτήρα της περιοχής είναι πολύ υψηλοί, και εφ’ όσον εξαντληθούν θα προκαλέσουν, ανάλογη αύξηση των κατοίκων της πόλης, χωρίς να διασφαλίζεται όμως η ποιότητα ζωής τους. Για τις πολεοδομικές ενότητες 1,2,3 που σήμερα έχουν σ.δ. 1.00 προτείνεται να ισχύσουν τα εξής: Για το τμήμα του οικοπέδου μέχρι 500τ.μ. σ.δ. 1.00, για το πέραν των 500τ.μ. σ.δ. 0,80. Για την περιοχή επέκτασης του Κρασά, προτείνεται μέσος συντελεστής δόμησης 0,50. Για το ΟΤ 365 (σήμερα αθλητικές εγκαταστάσεις Μητροπούλου), το οποίο έχει χαρακτηρισθεί ως πολεοδομικό κέντρο του Δήμου και Δημαρχείο με σ.δ. 2,40 («κοινωνικός συντελεστής»), προτείνεται η κατάργηση αυτής της δυνατότητας. Απόκτηση χώρων για κοινωφελείς χρήσεις Επειδή από μόνη της η πρόταση μείωσης των σ.δ. είναι σχετικά αναποτελεσματική, λόγω του ότι αυτοί έχουν ήδη εξαντληθεί κατά τουλάχιστον ~70%, μοναδική, πλέον λύση ήταν ο χαρακτηρισμός των λίγων αδόμητων χώρων που έχουν απομείνει, για την ικανοποίηση μέρους των αναγκών των κατοίκων σε κοινωνικό εξοπλισμό και ιδιαίτερα σε Κ.Φ.Χ.. Βάσει των σταθεροτύπων του ΥΠΕΧΩΔΕ και της μελέτης του Γ.Π.Σ., οι ελλείψεις σε κοινωνικό εξοπλισμό του Ε.Ρ.Σ. για 55.000 κατοίκους, ανέρχονται σε 247,32 στρ. συμπεριλαμβανομένων των αναγκαίων χώρων άθλησης, που ανέρχονται σε 25 στρ. / Πολεοδομική Ενότητα, δηλαδή 125 στρ. (5 x 25). Γι’ αυτό εξετάστηκαν οι υπάρχοντες αδόμητοι χώροι και από αυτούς επιλέχθηκαν ως κατάλληλα να αξιοποιηθούν πολεοδομικά 57 στρ., τα οποία οριστικοποιήθηκαν στα 37 στρ. για την δημιουργία Κοινωφελών Χώρων (Κ.Φ.Χ.). Οι αδόμητοι αυτοί χώροι χαρτογραφήθηκαν και ανεστάλη σε αυτούς η χορήγηση οικοδομικών αδειών, ώστε να υπάρξει το χρονικό διάστημα που είναι αναγκαίο για την αιτιολόγηση και έγκριση του χαρακτηρισμού τους. Ανάγκες σε Κοινωνικό Εξοπλισμό για το σύνολο του Δήμου 1.) Το Πολεοδομικό Κέντρο του Δήμου, στο Ο.Τ.365, έκτασης 9,40 στρ. είναι ικανό να καλύψει τις ανάγκες Διοίκησης του Δήμου, καθώς και χρήσεις Αθλητισμού, Πολιτισμού, Αναψυχής. 2.) Όσον αφορά την Εκπαίδευση, χρησιμοποιώντας τα ελάχιστα ποσοστά των προτύπων, λόγω της ήδη διαμορφωμένης κατάστασης στο Δήμο και της δυσχέρειας εξεύρεσης και απόκτησης οικοπέδων, υπάρχει ανάγκη 27,69 στρ. για Δημοτικά – Νηπιαγωγεία και 18,25 στρ. για Γυμνάσια – Λύκεια. 3.) Όσον αφορά την Υγεία – Πρόνοια χρησιμοποιώντας τα ελάχιστα ποσοστά των προτύπων, για τους ίδιους λόγους που προαναφέρθηκαν, υπάρχει ανάγκη 12,78 στρ. για Παιδικούς Σταθμούς και 3 επιπλέον μονάδων ΚΑΠΗ. 4.) Όσον αφορά τον Αθλητισμό, αν και επίσης χρησιμοποιήθηκαν τα ελάχιστα απαιτούμενα, αν και προσμέτρησε στα υπάρχοντα και η Ναυτική Βάση κατά 23 στρ., εν τούτοις οι ανάγκες παραμένουν στο ύψος των 91,93 στρ. 5.) Όσον αφορά τον Πολιτισμό, οι ανάγκες θα καλυφθούν εν μέρει στο σημερινό Δημαρχείο, μετά τη μεταφορά του στο Ο.Τ. 365 του Πατήματος και εν μέρει στο ίδιο το Ο.Τ. 365. 6.) Στο Πράσινο – Ελεύθεροι Χώροι πολεοδομικών ενοτήτων θα προσμετρήσουν και οι χώροι που προτάθηκαν από την μελέτη Αναθεώρησης του εγκεκριμένου σχεδίου. 7.) Στο Πράσινο – Ελεύθεροι Χώροι επιπέδου πόλης έχουν προσμετρήσει το Περιαστικό Δάσος Βριλησσίων(158 στρ.), η Ζώνη Α της ρεματιάς(60,53 στρ.) και ο Χώρος της Ναυτικής Βάσης, πέραν του Χώρου Αθλητισμού (22,27 στρ) 8.) Όσον αφορά τους Ενοριακούς Ναούς ελάχιστη ανάγκη είναι η χωροθέτηση 2 μονάδων, στις Π.Ε. 1 και 3, οι οποίες δεν διαθέτουν. 9.) Ο Δήμος Βριλησσίων στερείται Κοιμητηρίου και προς το παρόν οι ανάγκες ικανοποιούνται στο παρακείμενο Νεκροταφείο του Δήμου Χαλανδρίου. Η αμιγής κατοικία στο Δήμο Βριλησσίων Στις περιοχές αμιγούς κατοικίας, τόσο εντός σχεδίου, όσο και στις επεκτάσεις της 5ης Πολεοδομικής Ενότητας, προτείνεται να επιτρέπονται μόνο: 1. Κατοικία και συμβατές με αυτήν χρήσεις: Οι χρήσεις που είναι συμβατές με την κύρια χρήση της κατοικίας είναι οι εξής : ιατρεία, οδοντιατρεία, δικηγορικά γραφεία, γραφεία μηχανικών, γραφεία παροχής προσωπικών υπηρεσιών, φυσικοθεραπευτήρια, μανικιούρ), που λειτουργούν σε επίπεδο ατομικής επιχείρησης με τις παρακάτω προϋποθέσεις: Συνολικό εμβαδόν μέχρι 80 τ.μ. και μόνο ένα ανά πολεοδομικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία, με εξασφάλιση των απαιτούμενων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων και ποδηλάτων. 2. Εμπορικά καταστήματα που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων και συγκεκριμένα τα εξής: Παντοπωλείο, Φαρμακείο, Χαρτοπωλείο, Ενοικιάσεις DVD, Ανθοπωλείο, Κρεοπωλείο, Γαλακτοπωλείο, Πρατήριο άρτου και ειδών ζαχαροπλαστικής, Παραδοσιακό Καφενείο, Κομμωτήριο, Κατάστημα ψιλικών, Κάβα, Βιβλιοπωλείο. Για τις παραπάνω χρήσεις ισχύουν οι παρακάτω περιορισμοί και δεσμεύσεις: α. επιτρέπονται μόνο στο ισόγειο. β. το εμβαδόν κάθε καταστήματος δεν θα υπερβαίνει τα 80 τμ. και επιτρέπεται μόνο ένα ανά πολεοδομικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία. γ. θα εξυπηρετούνται μέσω υλοποιημένου δικτύου ροής πεζών δ. θα διαθέτουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης ποδηλάτων. 3. Κτίρια κοινωνικής πρόνοιας, μόνο δημόσιου χαρακτήρα: Επιτρέπονται μόνο δημόσιες εγκαταστάσεις (βρεφονηπιακοί σταθμοί, γηροκομεία, κ.λ.π.) 4. Κτίρια πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μόνο δημόσιου χαρακτήρα Επιπλέον επιτρέπονται τα Φροντιστήρια και τα Ινστιτούτα Ξένων Γλωσσών, Ωδεία, Σχολές Ρυθμικής Γυμναστικής, Γυμναστήρια, τα οποία εξυπηρετούν τους κατοίκους του Δήμου. Βασική προϋπόθεση είναι η πρόβλεψη χώρου στάθμευσης μέσα η έξω από την ιδιοκτησία. 5.Αθλητικές εγκαταστάσεις: Επιτρέπονται ανοικτού ή κλειστού τύπου εγκαταστάσεις, μετά από μελέτη εξασφάλισης των απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης για αυτοκίνητα και ποδήλατα για τους χρήστες. III) Διαπιστωμένα τοπικά προβλήματα 1) Η υπερτοπικού χαρακτήρα κυκλοφορία των Λ. Πεντέλης και Αναπαύσεως που διασπά τον οικιστικό ιστό της πόλης και ευνοεί την λειτουργία Υπεραγορών και μεγάλων «γραμμικών» Εμπορικών Κέντρων. Η διαρκώς αυξανόμενη κυκλοφορία των Ι.Χ. εντός της πόλης, που δημιουργεί διάσπαση του οικιστικού ιστού της σε πολλά σημεία, αυξάνοντας παράλληλα, τους χώρους που καταλαμβάνουν σήμερα τα Ι.Χ., λόγω των μεγάλων αναγκών σε χώρους στάθμευσης, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση, σε συγκεκριμένες θέσεις και ημέρες. Τα βασικά αυτά κυκλοφοριακά προβλήματα πρέπει να αντιμετωπισθούν, διότι σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύει να επέλθει αλλοίωση του προαστιακού χαρακτήρα των Βριλησσίων καθώς και αδυναμία αξιοποίησης και περαιτέρω, αποξένωσης της παραρεμάτιας περιοχής από τον υπόλοιπο οικισμό. 2) Αποσαφήνιση του νομικού καθεστώτος περιοχών του Δήμου Το πάρκο «Μαρία Κάλλας» (πρώην Ναυτική Βάση) στο Ο.Τ. 415, είναι χώρος ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ, προοριζόμενος για την δημιουργία ελεύθερων χώρων, συνάθροισης του κοινού και αθλητικών και πολιτιστικών εγκαταστάσεων. Ωστόσο στο χώρο αυτό έχει υλοποιηθεί από τη ΔΕΗ εγκατάσταση για την εξυπηρέτηση των ενεργειακών αναγκών, τόσο του Δήμου Βριλησσίων, όσο και της ευρύτερης περιοχής από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Όμως, σύμφωνα με την 3144/04 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, η παραπάνω απόφαση 7069/17-2-2003 ακυρώθηκε στο σύνολό της, λόγω του ότι «επιφέρει επιδείνωση του οικιστικού περιβάλλοντος και των όρων διαβίωσης των κατοίκων, εφ’ όσον μεταβάλλεται η χρήση του συγκεκριμένου Ο.Τ. από χώρου πρασίνου και αθλητικών εγκαταστάσεων σε χώρο σταθμεύσεως, θερινού κινηματογράφου, κέντρου διανομής και άλλων, πλην πρασίνου, χρήσεων και δεν έγινε επίκληση ειδικού πολεοδομικού λόγου, ο οποίος επέβαλε προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση των πολεοδομικών ρυθμίσεων που είχαν καθιερωθεί με το μέχρι τότε ισχύον ΓΠΣ και την κατόπι αυτού εκδοθείσα πολεοδομική μελέτη». Σχετικές δικαστικές αποφάσεις, εκτός από την προαναφερθείσα 3144/2004 της Ολομελείας του ΣτΕ, είναι η 3145/2004 της Ολομελείας του ΣτΕ, οι 214/2005 και 215/2005 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Μετά την ακύρωση της τροποποίησης στο ΣΤΕ ισχύει το εξής παράδοξο: από πολεοδομική άποψη ισχύουν οι καθορισμένες με το Π.Δ. ένταξης στο σχέδιο πόλης της περιοχής Πατήματος (ΦΕΚ 859/Δ/8-9-87) χρήσεις αθλητικών εγκαταστάσεων και πρασίνου, ενώ στην πραγματικότητα σε τμήμα της έκτασης της πρώην Ναυτικής Βάσης έχει υλοποιηθεί και λειτουργεί το Κ/Δ της ΔΕΗ. Η υπάρχουσα υπόγεια κτιριακή εγκατάσταση της πρώην Ναυτικής Βάσης πρέπει να χαρακτηρισθεί διατηρητέα και να αξιοποιηθεί για κοινωφελείς σκοπούς, μετά από ανάπλαση ολόκληρου του Ο.Τ. 415, λαμβάνοντας υπ’ όψη τα παραπάνω και τους, ήδη, διαμορφωμένους Κ.Χ. Να σημειωθεί ότι στις 21 Ιανουαρίου 2008 η ΔΕΗ ζήτησε από το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Βριλησσίων να τροποποιήσει τις προβλεπόμενες χρήσεις στο Ο.Τ. 415 ώστε να «νομιμοποιηθούν» οι εγκαταστάσεις της, αλλά τότε το αίτημα απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία. Τώρα επανέρχεται η ιδέα της «ανταλλαγής» εκτάσεων μεταξύ ΔΕΗ και Δήμου Βριλησσίων, «αφού δεν είναι δυνατό να απομακρυνθεί ο υποσταθμός, γι’ αυτό, ο Δήμος «οφείλει» να αντιμετωπίσει θετικά ένα ενδεχόμενο ανταλλαγής αυτού του χώρου με άλλον, αντίστοιχης έκτασης, τον οποίο υποτίθεται ότι η ΔΕΗ θα εξαγοράσει για λογαριασμό του». Μια δυσκολία βέβαια αυτού του …σεναρίου, είναι ότι, σήμερα, στα Βριλήσσια δεν υπάρχει τέτοιος ελεύθερος χώρος για να εξαγορασθεί. Το περιαστικό Δάσος Βριλησσίων (Αγ. Θεόκλητος) δεν μπορεί να περιληφθεί στους ελεύθερους χώρους της πόλης αν προηγουμένως δεν τελεσιδικήσει ο χαρακτηρισμός του. (Υπενθυμίζουμε ότι είναι σε εξέλιξη δικαστικές διεκδικήσεις καταπατητών που «αγόρασαν» εκεί στο παρελθόν εκτάσεις από την Μονή Πεντέλης). Πρέπει να νομιμοποιηθεί το Δημοτικό υπαίθριο θέατρο που έχει διαμορφωθεί στο πρώην, εκτός Ε.Ρ.Σ. λατομείο καθώς και τα λοιπά βοηθητικά του κτίσματα (πολιτιστικές εγκαταστάσεις) που έχουν κατασκευασθεί αυθαίρετα. Η Ζώνη Α’ προστασίας του ρέματος Πολυδρόσου, είναι προστατευόμενη δασική έκταση, ενώ τα τμήματα που ανήκουν σε ιδιώτες πρέπει να απαλλοτριωθούν και να αποδοθούν στην κοινή χρήση, με κατεδάφιση των κτισμάτων και κατάλληλη διαμόρφωση της ευρύτερης περιοχής. Το άλσος της Αττικής οδού μπορεί να δεχθεί πρόσθετες παρεμβάσεις, μόνο, με την σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ (ο Δήμος επιδιώκει να δημιουργήσει εκεί αναψυκτήριο). Οι εκτάσεις που κηρύχθηκαν απαλλοτριωτέες για την δημιουργία Κ.Χ. , χωρίς, μέχρι σήμερα, να έχουν τεθεί νόμιμα σε κοινή χρήση με την εκτέλεση των αντίστοιχων απαλλοτριώσεων, με την καταβολή των οφειλόμενων για τον σκοπό αυτό απαλλοτριώσεων, πρέπει να επαναχαρακτηρισθούν. (σημ. εννοούνται οι εκτάσεις που είχαν απαλλοτριωθεί από το προηγούμενο ΓΠΣ, αλλά ακόμη δεν έχουν αποζημιωθεί οι ιδιοκτήτες τους!). Πρέπει τέλος, να αντιμετωπισθεί η χρήση του Ο.Τ. 365, διότι με την παράνομη λειτουργία των ιδιωτικών αθλητικών εγκαταστάσεων τα τελευταία χρόνια, δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί στο μέλλον το «Κέντρο Πόλης» και ο «Χώρος Δημαρχείου και κοινωφελών χρήσεων», που καθορίζονται στο Γ.Π.Σ. και στο Ε.Ρ.Σ., λόγω των αντιδράσεων των δημοτών. Η άμεση αξιοποίηση του χώρου αυτού, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, είναι αναπόφευκτη, για την ανέγερση νέου κτιρίου Δημαρχείου (σήμερα, Δημαρχείο λειτουργεί στο Ο.Τ. 24, σε χώρο, που έχει παραχωρηθεί για δημοτική βιβλιοθήκη), υπόγειου χώρου στάθμευσης, ισόγειου κλειστού χώρου άθλησης, μόνιμης δημοτικής αγοράς, κοινωφελών χώρων κ.λ.π. ΙV) Ειδικότερες προτάσεις Γκαράζ στην οδό Πάρνηθος: Προτείνεται κατάργηση τμήματος της οδού Πάρνηθος, μεταξύ της οδού Γράμμου και Λ. Πεντέλης για Κ.Φ.Χ. στάθμευσης (πολυώροφου γκαράζ υπόγειων και υπέργειων ορόφων) επιφανείας 2278 μ2, χωρητικότητας, έως 300 οχημάτων, που θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες των καταστημάτων της Λ. Πεντέλης και τον μελλοντικό σταθμό του ΜΕΤΡΟ (σ.σ. ακριβώς εκεί σχεδιάζεται σταθμός μέλλον τικής γραμμής). Το γκαράζ μπορεί να δημιουργηθεί με συμμετοχή ιδιωτών, διότι η πληρότητα του είναι εξασφαλισμένη, ενώ στο ισόγειο μπορεί να δημιουργηθεί σταθμός εξυπηρέτησης οχημάτων. Υπόγειος Χώρος στάθμευσης οχημάτων του Δήμου και των Δημοτών, στο Ο.Τ 388, κάτω από το ανοιχτό Γυμναστήριο, μετά από τη σύνταξη ειδικής οικονομοτεχνικής μελέτης. Δημοτικό Φυτώριο στο νοτιοανατολικό τμήμα του Ο.Τ 415 της πρώην Ναυτικής Βάσης. Το Ο.Τ.365 προτείνεται σαν Πολεοδομικό Κέντρο επιπέδου Δήμου με σ.δ.=0,60. Η δυνατότητα για επιπλέον συντελεστή δόμησης 2,40 ο οποίος είχε θεσμοθετηθεί για στεγαστικό πρόγραμμα προτείνεται να καταργηθεί γιατί δεν υπάρχουν στεγαστικές ανάγκες για καμιά κατηγορία δημοτών και γιατί ο χαρακτήρας της 4ης πολεοδομικής ενότητας, όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα, δεν επιτρέπει την οικιστική ανάπτυξη τέτοιου μεγέθους. Προτείνεται η σύνταξη αρχιτεκτονικής προμελέτης με προκήρυξη Πανελλήνιου Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού, στην οποία μπορεί να επανεξεταστεί και να προταθεί τεκμηριωμένα το ενδεχόμενο της περαιτέρω μείωσης του σ.δ. από 0,60 σε 0,40 έτσι ώστε να υλοποιηθούν οι αναγκαίες για το Δήμο χρήσεις, με περιορισμό της επιβάρυνσης της περιοχής. Στο Πολεοδομικό Κέντρο προτείνεται να ανήκουν και οι ιδιοκτησίες του Ο.Τ. 347 που έχουν πρόσωπο στην οδό Κισσάβου. Πάρκο Μαρίας Κάλλας (πρώην Ναυτική Βάση) Προτείνεται ενδεικτικά: Πράσινο, Γήπεδο ποδοσφαίρου, Ανοιχτό Κολυμβητήριο μεσαίου μεγέθους, Μικρό Αναψυκτήριο, Θερινός Κινηματογράφος, Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις, Οι αναγκαίοι χώροι στάθμευσης. Η προτεινόμενη χρήση ελεύθερου χώρου – Αστικού Πρασίνου και οι προτεινόμενες εξειδικευμένες χρήσεις δίνουν τη δυνατότητα: Χρήσης πρασίνου για τη διαφύλαξη του αυτοφυούς πρασίνου του χώρου αυτού, κάλυψης τμήματος των σημαντικών αναγκών του Δήμου σε Αθλητικές Εγκαταστάσεις, χρήσεων συνάθροισης κοινού (μικρό αναψυκτήριο και θερινός κινηματογράφος) και τέλος, αξιοποίησης του υπάρχοντος υπόγειου κτίσματος της πρώην Ναυτικής Βάσης(πρώην Ναυτικό Οχυρό) για την ικανοποίηση πολιτιστικών αναγκών του Δήμου (π.χ. εκθεσιακός χώρος, μουσειακός χώρος, χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων κ.λ.π.) Πάρκο Μίκη Θεοδωράκη (πρώην ΤΥΠΕΤ) Προτείνεται χρήση αστικού πρασίνου και συγκεκριμένα Πολιτιστικά κτίρια και εν γένει πολιτιστικές εγκαταστάσεις, Αναψυκτήριο και Πράσινο. Πάρκο Αττικής Οδού Προτείνονται ανοιχτές αθλητικές εγκαταστάσεις, Υπαίθριες Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις και Πράσινο. Οικοδομικό τετράγωνο 444 (στην είσοδο των Άνω Βριλησσίων): Προτείνεται να µετατραπεί σε χώρο πολιτισµού και αναψυχής (πχ. κλειστή αίθουσα κινηµατογράφου) ή αθλητισµού (κλειστός αθλητικός χώρος), δεδοµένου ότι η κάλυψη των αναγκών σε στάθµευση οχηµάτων του Δήµου και των δηµοτών προτείνεται να εξυπηρετηθεί (αναφέρθηκε προηγούμενα) σε υπόγειο χώρο του Ο.Τ. 388 (γήπεδο ποδοσφαίρου). Υδατόπυργος και Υδατοδεξαμενή Ο Υδατόπυργος προτείνεται να κηρυχθεί διατηρητέος, ως τοπόσημο του Δήμου και στον χώρο που έχει κατασκευασθεί αυτός, σε συνδυασμό με τον έναντι αυτού και διαγώνια χώρο, όπου έχει κατασκευασθεί η Κεντρική Υδατοδεξαμενή προτείνονται Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις (όπως εκθετήριο του Δήμου ή κιόσκι πώλησης εισιτηρίων για το Φεστιβάλ, σε συνδυασμό με κάποια πιθανή εικαστική παρέμβαση με θέμα το νερά) και Πράσινο. Περιοχές Ειδικής Προστασίας (ΠΕΠ) Προτείνεται ο καθορισμός Περιοχών Ειδικής Προστασίας (ΠΕΠ) σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5 του Ν. 2508/97 σ’ όλη την έκταση του Δήμου. Οι προτεινόμενες ΠΕΠ διακρίνονται σε: Περιοχές απόλυτης προστασίας ΠΕΠ (ΑΠ), όπου γενικά δεν επιτρέπεται η ανέγερση μόνιμων κατασκευών και Λοιπές περιοχές προστασίας, στις οποίες οι περιορισμοί εξειδικεύονται ανάλογα με το προστατευόμενο αντικείμενο. Οι ΠΕΠ – περιοχές ειδικής προστασίας, είναι: Το Περιαστικό Δάσος Βριλησσίων, οι δασικές εκτάσεις περιοχής επέκτασης του σχεδίου του Άνω Πατήματος (περιοχή Κρασά), η Ζώνη Προστασίας Ρεμάτων – Παρόχθιων Οικοσυστημάτων, η Ζώνη Β προστασίας ρέματος Χαλανδρίου και η Ζώνη Λιθαγωγίας Προτείνεται ο καθορισμός Περιοχής Ελέγχου και Περιορισμού Δόμησης (ΠΕΠΔ) στη δυτική πλευρά του Περιαστικού Δάσους Θεοκλήτου, κατά μήκος της Λεωφόρου Πεντέλης, όπου σήμερα λειτουργούν χώροι εστίασης. V) Προτεινόμενες Μελέτες -Αναθεώρηση των όρων δόμησης των κτισμάτων γύρω από την Πλατεία Αναλήψεως. -Μελέτη αξιοποίησης του Ο.Τ.365, με προκήρυξη Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. -Χωροθέτηση και μελέτη κατασκευής για το κτίριο της Λέσχης «Κρίκος». -Μελέτη καθορισμού προδιαγραφών για τη διαπλάτυνση, διαμόρφωση και φύτευση των πεζοδρομίων. -Μελέτη σύνδεσης του Πάρκου Αττικής οδού με την εντός σχεδίου περιοχή με πεζογέφυρα ή σηματοδοτούμενη πεζοδιάβαση στο ύψος της Λεωνίδου και με φανάρια στη Σαλαμίνος ή στη Θερμοπυλών. -Μελέτη οδικής διεξόδου της οδού Τροίας προς τη Λεωφόρο Πεντέλης, παρά την Αττική Οδό. -Επανεξέταση της δυνατότητας γεφύρωσης του ρέματος και σύνδεσης της οδού Φραγκοκλησιάς με την οδό Λακωνίας, όπως προβλέπονταν στην αρχική μελέτη (ο χώρος έχει υψηλό πράσινο, έχουν ξεκινήσει έργα διαμόρφωσης, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί). -Μελέτη για τον τρόπο οργάνωσης και διαχείρισης της στάθμευσης στις ζώνες εκατέρωθεν της Λεωφόρου Πεντέλης, της Αττικής Οδού και των σταθμών Μετρό και Προαστιακού. -Μελέτη των χώρων στάθμευσης των ποδηλάτων στα Ο.Τ. 502 και 505 της 3ης Π.Ε. -Εκπόνηση μελέτης ενεργειακής εξοικονόμησης και αξιοποίησης εναλλακτικών πηγών ενέργειας στα δημόσια κτίρια και στους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Προτεινόμενες Αναπλάσεις -Ανάπλαση της Α’ ζώνης προστασίας του ρέματος Πεντέλης-Χαλανδρίου (πέραν του τμήματος που ήδη έχει αναπλασθεί). -Ανάπλαση του διαθέσιμου εγκεκριμένου πλάτους των οδών οι οποίες απαρτίζουν το προτεινόμενο δίκτυο ροής πεζών και ποδηλάτων, για τη δικτύωση των χώρων πρασίνου και κοινωφελούς εξοπλισμού. -Ανάπλαση της διαδρομής της Λιθαγωγίας. -Συντήρηση του κεντρικού Υδατόπυργου.
ΣΧΟΛΙΑ